(lobalisation & (Qesistance

Jawid Laiq

Just World Trust
(JUST)



(5lobalisation & (IQsistance

Jawid Laiq

Just World Trust
JUST)



Just World Trust (JUST)
PO Box 448
10760 Penang, Malaysia
Tel: 604-656 5157
Fax: 604-656 3990
E-mail: core@just.po.my

© Just World Trust 1996
FEirst print: October 1996

ISBN: 983-9861-05-0

Al rights reserved. No part of this publication may be reproduced,
stored in a vetrieval, or transmitted, in any form or by any means,
electronic, mechanical, photocopying or otherwise, without the
prior permission of Just World Trust (JUST).

Printed by
Vinlin Press Sdn. Bbd.
No. 56, Jalan Radin Anum 1,
Bandar Baru Seri Petaling, Kuala Lumpur

www.pathagar.com



Preface

The Western Media in Asia: Globalisation and Resistance, is an insight
into significant trends in reporting on Asian countries by leading media
institutions within the region. These trends exhibit a slant targeting Asian
countries especially for their alleged failure to uphold human rights. The
media seem unable, in a number of cases, to break away from long-held
perceptions of Asian governments and societies. As Edward Herman notes,
“The Western media pretend to objectivity, but their sources, ideological
biases, commercial affiliations, and the preconceptions on their main (home)
audiences make this a huge fallacy. They serve dominant Western power
interests. This has a profound effect on their treatment of human rights”
[cited in Human Wrongs, Just World Trust (JUST), 1996] (forthcoming).

However, this study also shows how the media’s reporting on Asian
countries is dictated, to a certain extent, by commercial interests, which are
inherently linked to the cultural preferences of Asian audiences. There is
also an element of restraint and accommodation when reporting on issues
sensitive to governments and peoples in Asia.

Since the perception of millions of people, not only in Asia but also in
the West, are formed by their reports on events in the region, it should be
the concern of each and every individual to discover some of the facts and
fallacies contained in their coverage.

Jawid Laiq, who was awarded a JUST Fellowship in October 1995,
has done an excellent job, in exposing some of the key agendas and motiva-
tions that drive the media to report what they do in the way they choose.

1 June 1996 Sanen Marshall
Co-ordinator (Fellowships and Publications)
Just World Trust (JUST)

il
www.pathagar.com



Acknowledgements

I am grateful to the Trustees of the Just World Trust (JUST), Penang,
for the JUST Research Fellowship which enabled me to work on this mono-
graph. I am particularly appreciative of the generous encouragement and
useful insights given to me by Mr S.M. Mohd. Idris, Chairman of JUST,
and Dr Chandra Muzaffar, Director of JUST. I am also thankful to all the
members of the JUST office in Penang for their help and hospitality - Mr
Ghazalli Yasin, Mr Sanen Marshall, Miss Rosmah Ismail, Miss Nur Saleena
Fazal and Mr Kalispran. I would also like to thank Mr Ramli Samad at the
Library of the Science University of Malaysia, Penang.

February 1996 Jawid Laig

iv
www.pathagar.com



Contents

Preface
Acknowledgements

I  Media Battles

IT Is the Western Media Sensitive to Asian Concerns?

() The Women’s Conference in Bejing and
the Accompanying NGO Forum

(ii)) The Kobe Earthquake and the Tokyo Gas Artack

(i1i) The Flogging Sentence on American Teenager
Michael Fay by the Singapore Government

(iv) The Taslima Nasreen Saga
III' Implications

Endnotes

\'
www.pathagar.com

iii
v

10
19

23
25

28

31



www.pathagar.com



I Media Battles

The power, reach and capacity to misinform minds and cultures on a
massive scale by ideologically monotheistic and technologically carnivo-
rous media empires was feared and largely foreseen in the 1970s by pre-
scient organisations and figures who were concerned about the impact of
the increasingly globalised and commercialised Western media on poorer
and less powerful societies with their own distinct and ancient cultures and
customs.

These concerns were voiced and sought to be countered most promi-
nently by two inter-governmental organisations, the Non-Aligned Move-
ment and UNESCO, which germinated the idea for a New World Infor-
mation and Communication Order (NWICO), epitomised by the 1980
Report of the International Commission for the Study of Communication
Problems, which was wishfully titled, Many Voices, One World.

It also came to be known as the MacBride Report, named after Sean
MacBride, the human rights activist who headed the 16-member commis-
sion set up by Unesco in 1977 “to study the totality of communication
problems in modern societies”. MacBride was a person of independent
convictions who had as a young man participated in the Irish War of Inde-
pendence and was later to hold the unique distinction of winning both the
Nobel Peace Prize (1974) and the Lenin Peace Prize (1977). He was also a
founder member and Chairman of Amnesty International from 1961 to
1974.

Some of the concerns and fears voiced by UNESCO and the Non-
Aligned Movement in the 1970s have materialised more forcefully than
envisaged and in forms which were not forecast. Some other concerns

1

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

have been overtaken by political, economic and cultural twists which were
not that visible in the 1970s.

One of the most significant points of reference of the MacBride Report
was the concentration of media control in the hands of a few transnational
corporations, as noted in the following passage: “We can sum up by stat-
ing that in the communication industry there is a relatively small number
of predominant corporations which integrate all aspects of production and
distribution, which are based in the leading developed countries and which
have become transnational in their operations. Concentration of resources
and infrastructures is not only a growing trend, but also a worrying phe-
nomenon which may adversely affect the freedom and democratisation of
communication. Concentration and transnationalisation are the conse-
quences, perhaps inevitable, of the interdependence of various technolo-
gies and various media, the high costs of research and development, and
the ability of the most powerful firms to penetrate any market. The trends
have their counterparts in many industries; but communication is not an
industry like any other. Transnational corporations have a special responsi-
bility in today’s world, for, given that societies are heavily dependent upon
them for the provision of information, they are part of the structure that
fosters the development of economic and social models, as well as unifor-
mity in consumer behaviour unsuitable to many local environments.” !

The expansion and centralised control of media empires has grown at
a dizzying pace to gargantuan sizes. In September 1995, Time Warner, the
second biggest communication corporation in the world, announced its
decision to combine with another American giant, Turner Broadcasting
System, which operates the worldwide CNN television network, to emerge
as the largest communication, information and entertainment empire in
the world, beating Walt Disney/Capital Cities/ABC to second place. Disney
had decided on 31 July 1995 to buy Capital Cities/ABC. Disney’s takeover
of Capital Cities which owns the ABC TV and radio broadcast network
precipitated Time Warner’s move to acquire Turner Broadcasting. Time
Warner with its latest acquisition will have annual sales of around US$18.7
billion, bigger than the US$16.4 billion annual sales resulting from Disney’s
takeover of Capital Cities 2.

Both these mergers show that communication companies have leap-
trogged towards worldwide ownership and control of every aspect of the

2

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

communication process from production to distribution and every channel
of information and entertainment from movie production studios, TV pro-
duction facilities, information technology systems, news collection networks
and commissioned authors to satellite and cable TV transmission systems,
newspapers and magazines, book publishing and access to computer
internets.

On 1 August 1995, CBS, another major American TV and radio net-
work, agreed to be taken over by Westinghouse Electric for US$5.4 billion
while a third major American TV and radio network, NBC, is already owned
by General Electric, which is a major defence contractor and one of the
world’s biggest producers of power generation equipment, electrical sys-
tems and jet engines for aircraft. Since 1941, General Electric has had five
convictions for crimes including conspiracy (twice), fraud and tax evasion.?
Transnational industrial corporations like General Electric have realised the
worth of communications networks both as profit centres and as strategic
allies for influencing public opinion, however indirectly. Advertisers, con-
sumers, TV and radio audiences, newspaper and magazine readers are faced
with the possible prospect of having little choice except to become captives
of these huge conglomerates, though this has not always happened for
reasons which are explained later

Supporters of these communication supermarkets argue that consum-
ers are cruising down an “information superhighway” with infinite and
varied choices. But quite the opposite seems to be happening. There are
many more media outlets but they provide canned news from the same
sources. For instance, newspapers all over the world, have reduced the num-
ber of their own foreign correspondents and increasingly rely on big news
agencies such as Reuter and Associated Press (AP). Reuter also owns
Visnews and partly owns WTN, both big television news agencies, which
are major providers of televised news clips to TV stations all over the world.
In 1945, more than 80 per cent of US media outlets were independent. In
1994, just 23 corporations owned more than 80 per cent of media outlets
in the US 4.

Democratic and individual choice has been short-circuited by these
concentrations of corporate power effectively aided and abetted by their
governments. The MacBride Commission, then actively supported by
UNESCO and the Non-Aligned Movement, had sought to keep alive the

3

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

embers of democratic choice in the sphere of communication and informa-
tion but in a classic piece of disinformation was accused by the US and
British governments of trying to impose censorship and control on the
media. The US goverment officially withdrew from UNESCO in Decem-
ber 1984, followed a year later, by the British government. The Singapore
government, then a compatriot of the US and Britain, also walked out of
UNESCO.

Part IV of the MacBride Report’s recommendations was on
‘Democratisation of communication’. Recommendation 58 in Part IV suc-
cinctly sought measures to remove obstacles in the way of democratisation
of communication. Recommendation 58 stated that “Effective legal mea-
sures should be designed to: (a) limit the process of concentration and
monopolisation; (b) circumscribe the action of multinationals by requir-
ing them to comply with specific criteria and conditions defined by na-
tional legislation. and development policies; (c) reverse trends to reduce
the number of decision-makers at a time when the media’s public is grow-
ing larger and the impact of communication is increasing; (d) reduce the
influence of advertising upon editorial policy and broadcast programming;
(¢) seek and improve models which would ensure greater independence
and autonomy of the media concerning their management and editorial
policy, whether these media are under private, public or government own-
ership”. ..

The possible dangers posed to India and other countries of the Third
World by the entry of Western-dominated media giants is vividly portrayed
by a prominent Indian jurist, VR. Krishna Iyer: “Never forget that power-
ful media are often the propagandist fronts of industrial tycoons. Giant
firms, especially in consumer industries, mount expensive advertising cam-
paigns as victory belongs to those who dazzle the consumer the most. Sex
and other appetisers are used to win markets. The primary motivation of
free-booter enterprises, in our capitalist globorama, is maximising money
making thro’ business skulduggery. Investments in politicians and in the
media owners is part of business and success goes to those who have under
their control mind manufacturing, opinion manipulating and psychic tam-
pering thro’ media, print and electronic. Calvin Coolidge long ago said:
“The business of America is business’. . . In practical terms, the informa-

4

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

tion-communication operation is a catalytic converter used by the multi-
national corporations to drug the Third World into the spell of willing
victimisation™ ®.

The drugging effect of television in particular is further explained by
an Indian sociologist, Darshan Singh Maini. No other media outlet can
compete with television in its assault on the senses, on the mind and on the
imagination. The commercialisation of television with its umbilical con-
nection to the advertising industry has reduced it to offering great doses of
visual gimmickry and false emotions, subjecting the popular mind, par-
ticularly the child mind, to a compulsive addiction to attractive trash. TV
can become a “brain chocolate” for children, though it can also serve as a
great educator if it transmits intriguing and sensitive programmes.

The commercial push for high audience ratings usually leads to
thoughtful and complex programmes being cast aside in favour of enter-
taining and populist programming in the West as also in many other areas
of the world. Some of these populist programmes can have a political mes-
sage of mass emotional arousal of racist or sectarian tendencies. Maini pro-
vides the example of the screening by Doordarshan, the government-owned
and controlled TV network in India, of popular versions of the Hindu
religious epics which helped create a militant Hindu consciousness which
was exploited by neo-fascist Hindu political groups like the Rashtriya
Swayamsevak Sangh (RSS), leading in turn to a “carnival of communal
frenzy” of attacks against the Muslim minority in India.

As Maini observes, “This should give us an idea of the power of the
‘telly’ to invade the nervous system and destroy the moral defences of man.
It also destroys the imagination of adjustment, accommodation and resil-
ience. It is thus that all fundamentalisms and fascisms are born”.

Television has been far more widely used to arouse fascist male sexual
fantasies by transmitting nasty and violent sexual messages, driven again
by the commercial and advertising drive. Maini explains: “T have not touched
so far on TV’s most powerful appeal, that of sexual excitement and erotic
fantasies. It is today the single biggest purveyor of voyeurism or peep-hole
sex. A ttillation industry, in short. Combined with sadism, and even with
pure terror, it has a tendency to degenerate into the pit of evil. In glorifying
sexual violence, and in the abuse of the female body, it sets up obsessive
images. The ‘idiot box’ turns into a whore for the dreaming youth, and a

5

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

proxy for the aged. Its role in the promotion of ‘evil sexuality’ is now
widely recognised. So the magic that opens up the universe for us is at the
same time a mischief machine” 6.

J. Richard Munro, a former Co-Chairman of Time Warner, the Ameri-
can media giant, does not regard TV and the electronic media as mischief
machines. According to Munro, “The true magic of the new machines is
not so much in the engineering or the design of the hardware as in the
capabilities and capacities it creates for software. With this software, a free
market of the human mind is coming into existence, a market for images,
information and entertainment unconstrained by physical frontiers or ideo-
logical boundaries. And more often than not, the choices people make in-
volve American software. The medium may be made in Korea or Japan or
Taiwan, but the message is made in the USA”.

Munro rejects the premise that people are lured to buy American cul-
tural produce by the seductive power of “glitzy, glittering junk”. He claims:
“Today the best of America’s publications, films, programming and videos
are as good or better than those produced by any other country. And we
produce more quality products than they ever hope to. That’s why they’ve
been so interested in buying American media and entertainment proper-
ties. But there’s another reason besides quality that explains the demand
for our products, a deeper cause, an explanation that drives to the heart of
so-called American cultural imperialism.

“All over the globe people associate the American style with a way of
existence that to one degree or another they wish to share in. The freedom
they want is the freedom they see embodied in the images and idiom of
America—an idiom that is optimistic and democratic, with abiding faith in
the ability of people to decide for themselves in small things as well as
large” 7.

There has been resistance to the images sought to be sold around the
world by the Americans. Nations across the globe have tried to restrict
foreign programmes, particularly American TV serials and Hollywood films,
from appearing on their domestic TV channels. The European Union (EU),
egged on by the French, has carried on a long battle to try and stipulate
that at least 51 per cent of all TV programmes in member nations are of
European origin. French law requires that 60 per cent of all TV program-
ming in France be produced by companies within the EU and that half of

6

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

this total, or 30 per cent, be produced by French companies. Canada re-
stricts foreign investment in publishing, TV and radio broadcasting, and
cable TV.

With the advent of satellite TV for which the skies are open, some.
countries, including Malaysia, Singapore and China, have prevented trans-
missions from the sky from reaching the ground by legally restricting pri-
vate individuals from owning or setting up their own satellite receiver dishes.
India dithered about how to deal with foreign (and domestic) satellite broad-
casts and has by default allowed satellite channels to be viewed by any
Indian family willing to pay a nominal fee to one of the 60,000 unlicensed
private neighbourhood operators who put up a large dish and supply the
neighbourhood through cables with satellite programmes.® These small
cable operators were gradually being bought over by a few big Indian com-
panies in 1995.

Cable-satellite TV has not resulted in the Indian viewer being over-
whelmed by a flood of foreign programmes. Most Indian viewers have
shown their marked preference for Indian programmes broadcast by In-
dian companies using foreign-owned satellite networks. The most popular
of these Indian companies is Zee TV. Most of Zee TV’s programmes are in
Hindi, India’s national language, and are racy and bold. Even “The Bold
and the Beautiful’, the sexy American TV serial, broadcast to India on an-
other channel by Rupert Murdoch’s Star TV network, cannot compete
with the sauciness of Indian serials. Zee TV is so popular that Star TV has
bought a 50 per cent stake in it.

The most popular channels in India, however, are the ones controlled
by Doordarshan, which remains a government department and transmits
its programmes through both terrestrial and satellite channels. Most rural
viewers do not have access to cable-satellite TV and, more significantly,
Doordarshan regularly broadcasts films and serials produced by ‘Bollywood’,
the Bombay film industry, which excels Hollywood in churning out violent
and vulgar fantasies. As mentioned earlier, Doordarshan has also broadcast
a series of popular religious epics which have had violent political repercus-
sions.

Even in the cosmopolitan colony of Hongkong, the programme that
achieved some of the highest audience ratings in 1993 was ‘Pao, the Judge’,
a Cantonese-dubbed drama series from Taiwan about an honourable judge

7

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

in 19* century China. This and other locally-oriented programmes pro-
duced and broadcast by TVB, a Hongkong Chinese company, have led to
TVB stealing a long march over Star and other Western-controlled compa-
nies in Hongkong and in the region. TVB with its vast archive of Chinese
period dramas and variety shows has expanded into Taiwan and to Chinese
communities all over Southeast Asia, and looks set to move into the south-
ern areas of mainland China. Its Vietnamese dubbed dramas are also gain-
ing popularity in Vietnam. Western media conglomerates were attempting
to buy into TVB but were being resisted by the local owners and manage-
ment °.

Munro’s thesis has been disproved by millions of Indians, Chinese
and Southeast Asians deciding for themselves that they are not interested
in watching alien idioms and images of American or European origin.

In another sphere, the resistance to Western programming has been
so strong that Murdoch’s worldwide network, News Corp, has been forced
to eat humble pie at the Chinese government’s banquet. Murdoch chal-
lenged the Beijing leadership in September 1993 by rashly declaring that
satellite broadcasting and the information age posed an “unambiguous threat
to totalitarian regimes everywhere”. Just six weeks earlier, Murdoch’s News
Corp had acquired 64 per cent control of the Star TV network which beams
into China and into many other Asian countries.

A month after Murdoch’s declaration, China banned the private own-
ership of satellite dishes, largely cutting off Star’s occasionally offensive
programmes. With access to the large Chinese market (the number of TV
sets had grown to 230 million at the end of 1992 from 27 million a decade
earlier) cut off, Murdoch had to retreat. He dropped BBC TV news trans-
missions to China to placate Beijing and sold control of the Hongkong
daily newspaper, South China Morning Post, which was noted to be close to
the British colonial establishment. After a wait of almost two years, Murdoch
has been allowed to set up business ventures in China but only after he has
in effect self-censored Star programmes beamed into China °.

The obvious truth to emerge from these media battles is that the me-
dia has to be culture specific and sensitive to local cultural and political
concerns if it wishes to attract bigger audiences of viewers and readers.

8

www.pathagar.com



I Is the Western Media
Sensitive to Asian Concerns?

How sensitive is the Western media to Asian concerns and interests?
The Western news media claims to be fair, balanced and free in its reports
and comments on world news events. It summarily rejects allegations of
bias, prejudice, sensationalism, trivialisation and selectivity. These claims
and allegations were tested by surveying reports and comments on some
recent important news events which took place in Asia. (Asia here refers to
East, Southeast and South Asia and does not refer to West and to Central
Asia.) The print media is the most open to careful documentation. Five
publications controlled by Western interests, with a wide international cir-
culation in Asia and around the globe, and reputed to be serious and well
regarded journals, were surveyed. These were: International Herald Tri-
bune (IHT) , Time magazine (Asia edition), The Economist, Far Eastern Eco-
nomic Review (FEER) and Asiaweek .

IHT is a daily newspaper except for Sundays. The other four are
weekly news magazines. IHT is owned jointly by The New York Times and
The Washington Post, two of the most highly regarded national newspapers
in the United States. It regularly publishes reports and comments from
those two newspapers and also from The Los Angeles Times. It is printed in
the same format from 12 major cities around the world. Time is owned by
Time Warner which recently decided to merge with Turner Broadcasting to
regain its position as the biggest media empire in the world. Time is pub-
lished in several editions around the world. The Economist is published from
London and is owned by The Financial Times, a British daily newspaper
printed from several major business cities. The Financial Times is compul-
sive reading for British and European financial and stock market interests.

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

The largest slice of The Economist’s circulation is in the United States. FEER
is Hongkong-based but owned by the major New York firm of Wall Street
market and financial analysts, Dow Jones. Asiaweek is also Hongkong-based.
It is owned by Time magazine which is part of the Time Warner media
empire.

The news events surveyed were: the Beijing World Conference on
Women and the accompanying NGO forum from 30 August to 15 Sep-
tember 1995; the Kobe earthquake on 17 January 1995 and the terrorist
gas attack in Tokyo on 20 March 1995 and their aftermath; the flogging
sentence for vandalism imposed by Singapore on American teenager Michael
Fay on 3 March 1994 and carried out on 5 May 1994; the restrictions
imposed on Bangladeshi writer Taslima Nasreen, beginning with the offi-
cial ban on her novel, Lajja (Shame), in July 1993 and the subsequent
CONtroversy.

The Women’s Conference in Beijing and the
accompanying NGO forum
(30 August to 15 September 1995)

The Women’s Conference in Beijing, which began on 4 September,
was preceded by the women’s forum attended by non-governmental
organisations (NGOs) from all over the world. The NGO forum began on
30 August at Huairou, 50 kilometres from Beijing, and continued till 15
September which was also the final day of the official Women’s Conference
organised by the UN.

International Herald Tivbune (IHT) provided almost daily coverage of
the forum and the Conference on its news pages, often giving front page
treatment to events related to the Conference and NGO forum. Its edito-
rial page kept up with the news pages and offered a large dose of com-
ments.

The IHT set the tone for its coverage by news stories and comments
published before the commencement of the NGO forum on 30 August.
On 17 August, a news story titled, ‘Housing, Yes, but It’s Not the Huairou
Hiltor?, suggested that the accommodation facilities for the NGO forum

10

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

participants were not quite adequate. A sharp reader responded in an ironic
letter to the editor of the IHT on 31 August: ... But what excruciating
suffering the participants of the meeting in Huairou will have to endure
while they work for the improvement of the lot of their fellow sisters:

® “A maximum of five beds sharing one bath and one toilet - How
many women throughout the world have neither bath nor toilet nor the
hope of ever having them?

e “Each room has an electric fan. - How many homes in the devel-
oping world have no electricity at all to run a fan?

® “There is an IDD-line in every cluster of seven buildings. - How
many women cannot even call locally to summon a doctor to make a house
call to a seriously ill child?

® “There is a domestic telephone line on every other floor. - Wow,
they may have to walk up or down a flight of stairs, while other women
walk for miles just to get water from a well or a river...”

It was plain that the IHT was not concerned with the mundane prob-
lems of millions of women struggling through their lives of daily drudgery.
It was greatly concerned about one woman, Hillary Clinton, and how she
spent her time. Its first editorial comment about the Women’s Conference
was not about any women’s issues but about how it would be a mistake for
Hillary Clinton to visit China as “her presence could only indicate that the
United States is not serious in its objections to China’s violations of human
rights” (19-20 August).

The theme of US participation at the impending Conference was taken
up in an editorial page article on 23 August by Geraldine Ferraro who had
been chosen as a member of the official US delegation to the Conference.
She concluded: “If the American delegation fails to go to Beijing, who
wins? Not Harry Wu. (The Chinese American human rights campaigner
then held by China.) Not women. Not the United States. Only China’s
hard-liners will have reason to cheer”.

Harry Wu was released by the Chinese and arrived in San Francisco
on 24 August, receiving a heroic write-up in the IHT of 26-27 August and
in other US publications. Appropriately, on the same day, the IHT an-
nounced in its lead story on the top of its front page that Hillary Clinton
would after all be attending the Women’s Conference in China. Right next

11

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

to the Hillary Clinton story, the IHT carried the news announcing the end-
ing of Chinese naval manoeuvres near Taiwan but warning in the first para-
graph of the news item that “China’s neighbors remain concerned about
Beijing’s use of force to back its political aims throughout Asia”. Apart
from a quote from a minor Taiwanese official, who in turn was reportedly
quoting the Taiwanese Prime Minister, no other source was cited to sup-
port the apprehension conjured up among China’s neighbours in the first
paragraph of the IHT news story.

It was yet another typical news item conveying Western fears about
the rise of China as a great power and projecting these fears, without any
basis, onto China’s Asian neighbours.

The ballyhoo surrounding Harry Wu was commented on by a reader
in London in a letter to the editor: “The release of the human rights cam-
paigner Harry Wu is laudable, as was his work to expose China’s appalling
prison regime.

“But the West’s outcry is slightly risible, especially when Britain is
introducing ‘boot camps’ and rapidly turning into a police state, and the
United States puts people away for life for three minor offenses and then
chains them up to smash rocks.

“There’s hope for reform in China. We, however, are regressing.” (IHT,
31 August).

The IHT was not interested in reporting on the hopeful side of China.
It concentrated on the hard aspects of China. A front page story, titled, “For
Chinese, a Woman’s Road Is a Hard One’. However, the ninth paragraph
of the story did grudgingly admit that “China can claim that the condition
of women has greatly improved since the Communists took over” (22
August). There was no reference to the obvious international context that
women remain second-class citizens all over the world which includes the
richest countries.

On 28 August, the IHT printed a story which was meant to be a
curtain-raiser for the unofficial part of the Women’s Conference by acknowl-
edging in its first paragraph that “women streamed into Beijing on Sunday
hoping to focus on the real agenda: the plight of women worldwide”. Sadly,
two of the three columns of the story focussed on US domestic political
wrangling over the Conference and inevitably changed the international
news agenda from the plight of the world’s women to Mr and Mrs Clinton’s

12

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

plight at the hands of backwoods Republicans in the US Congress.

Before the Conference had even begun, the IHTs reporting agenda
on the Conference had apparently been set. It was to be largely a mixture of
reporting on China’s nasty aspects, the Hillary Clinton extravaganza, hu-
man rights as narrowly perceived by the US State Department and the
White House, and a heady concoction of frothy controversies. The sub-
stantial issues affecting half the world’s population were to be blithely cast
aside. The comments on the editorial pages of the IHT were to be as un-
balanced as the reporting on the news pages.

Predictably, the front page report on the first day of the unofficial
Conference had to begin on a controversial note:

“15,000 women cheered the opening of the Fourth World Confer-
ence on Women on Wednesday amid continuing controversies over visas,
venues and Chinese restrictions on demonstrations by participants” (IHT,
31 August).

The editorial comment on 31 August was sober and serious.

It began: “Long before there was a dispute over who should join the
American delegation to a conference on women, there was an international
women’s movement. Its growth is one of the striking social developments
of recent decades”.

On the same page, more space was given to an opinion piece by a
columnist who launched a parochial tirade against the Clintons and other
assorted US politicians and against China’s misogynist and undemocratic
regime, while pretending to comment on the Women’s Conference.

The 2-3 September issue of the IHT carried a front page photograph
of two gagged Tibetan exiles silently protesting about Tibet’s fate at the
hands of China while a news story about women at the NGO forum de-
nouncing war, militarisation and the huge military expenditures of the de-
veloped countries was relegated to page eight.

The headline of the front page story on 4 September betrayed the
IHT news desk’s disappointment that its wishes had not been fulfilled:
‘Women’s Forum Leaders Back Off on Confrontation’. The story below
the headline also clearly expressed its disappointment that the leaders of
the NGO forum had avoided a clash with the Chinese authorities at Huairou.
The story was almost juvenile in its despair at missing out on a good fight.

The official Women’s Conference in Beijing began on 4 September

13

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

and was duly covered in the IHT of 5 September with the opening para-
graph: “The battle to draft an international document promoting the rights
and roles of women has reignited debates over abortion, the family and
financial commitments as the United Nations Fourth World Conference
on Women opened here Monday™.

On 6 September, the IHT did itself proud in an orgy of wish fulfill-
ment, portraying a Rambo-esque Hillary Clinton socking it to the evil
Orientals. A large front page photograph of a self-satisfied and statuesque
First Lady accompanied a story headlined: ‘Hillary Clinton Rebukes Beijing
- Blunt Words About Rights’. Below the headline was a long story inter-
spersing her speech at the Beijing Conference with idolatory phrases thrown
in by the wide-eyed male reporter ~ “the wife of the US president made a
stirring call for an end to the violation of women’s rights” and “Mrs Clinton’s
criticism of Chinese policies fell on receptive ears”.

The assault on China continued the next day with the headline: ‘Cen-
ter Stage and Side show, US Pans China on Rights’ (IHT, 7 September).
The last paragraph of a small news item on the same page mentioned that
the Chinese newspaper, The People’s Daily, had relegated Hillary Clinton’s
“speech to a single line at the end of an inside-page report on the day’s
events at the conference”.

The formal Chinese reaction came a day later on 8 September in the
form of a considered rebuttal issued by Xinhua, the Chinese news agency,
which claimed that Chinese women suffered relatively less discrimination
than American women did. Among the points it made, was one on salary
comparisons with men. In China, salaries of women in urban areas were
77 per cent that of men, compared to 59 per cent in the United States. The
IHT of 9-10 September carried a short summary of the Chinese rebuttal in
a single column on page eight.

On 12 September, the IHT unusually carried a ‘news analysis’ piece as
its lead story on the front page. The piece, written by the same male re-
porter who had reported Hillary Clinton’s speech in glowing terms on 6
September, dived into some pop psychology in an attempt to decipher the
complexities of Chinese behaviour at the Conference. The headline given
to his ‘news analysis’ said it all: “China’s Heavy Hands — A Symbol of Inse-
curity’, followed by a second, smaller headline which said, “Treatment of
Women at UN Gathering Points Up Differences in World View’. Right

14

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

next to the pop psychology was an attempt at subliminal advertising - a
photograph of a towering woman member of the Danish Parliament with
her hands on the shoulders of a frail Tibetan woman, ostensibly escorting
the latter out of a news conference said to have been “disrupted by Chinese
security officials at a hotel in Beijing”.

It seemed as if the IHT was bent on seeking out and highlighting
minor disruptions which were barely noticed by the participants at the
Conference and the NGO forum. A Malaysian journal, Third World Resur-
Jence (Penang, No. 61/62), noted the sharp contrast in perceptions: “For
many women who came from developing countries there were few com-
plaints about the way the Conference was run. This is in contrast to the
picture painted by the Western media agencies that the participants at the
NGO forum were being constantly harassed by the Chinese and were hav-
ing a frustrating time. In fact, according to 700 women’s groups that pre-
pared an ‘Open Letter of Thanks’ to the hosts, an overwhelming number
of meetings took place without any problems whatsoever, and the host
country showed warm hospitality™.

On 13 September, the IHT, after a long famine, printed a serious and
substantial piece from the Associated Press news agency on the important
issues being examined by the delegates at the Conference. It reported that
among the texts adopted by the Conference’s drafting committee were those
on advancing peace, ending the increasing poverty of women, ensuring
equal access for women in decision-making and calling for more financial
resources to implement the international women’s Platform of Action. It
also provided details of other issues being negotiated at the Conference,
including debt relief for the poorest countries and a shift of funds from
military spending to special needs.

On 14 September, the IHT reported that the Conference was stalled
on sexual rights. On 16-17 September it reported that the Conference had
ended on 15 September on a ‘Glimmer of New Hope’. The IHT’s report-
ing from Beijing ended on a positive note on 18 September: “The just
completed United Nations Fourth World Conference on Women here put
news emphasis on such issues as bank credit and war crimes, literacy and
inheritance rights, domestic violence and parliamentary representation, les-
bian rights and human rights.” It seemed a pity that all these positive
developments had barely been reported on while the Conference had been

15

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

in progress.

On the IHT’s editorial page on 19 September, the World Bank blew
its trumpet in an opinion piece by its vice president for human capital de-
velopment who claimed that “The World Bank considers investing in women
a key to its strategy to promote economic growth and reduce poverty™.
The piece also said that the World Bank was devoting large funds to im-
proving the status of women in many sectors. There was, of course, not a
word in this piece on the protests by several women’s oganisations at the
Conference about how the World Bank’s widespread imposition of struc-
tural adjustment policies was further pauperising the poorest women in
the poorer countries.

The Economist (26 August) had made up its mind about the Women’s
Conference and China’s role in it even before it had begun: “It is debatable
whether gatherings like the United Nations’ conference on women that
starts in Beijing on September 4™ achieve anything useful. China has done
its best to remove any doubt, and make sure this one fails”. The same edi-
torial also advised Hillary Clinton that it would be wrong for her to go to
the Conference as “The First Lady’s presence would indeed surely be pre-
sented by the Chinese as a mark of approval from the mighty United States
- but probably also be taken by them as a sign of American weakness in
human rights and many other matters, whether economic, political or mili-
tary”.

The Economist’s reporting from Huairou and Beijing started off, pre-
dictably, with a short story on the chaos, lack of facilities and “the tension
between the Chinese hosts and the foreign organisers (which) is likely to
dominate everything” (2 September).

The Economist of 9 September had to retract some of its earlier flip-
pant forecasts. It admitted that “The conference has gone better than most
expected”. It also was constrained to report that the US First Lady’s pres-
ence in Beijing was largely ignored by the Chinese: “It was striking that
state television did not even mention her arrival in Beijing, the subject of so
much diplomatic kerfuffle. Most Chinese newspapers also found it easy to
ignore America’s first lady”.

In contrast to both The Economist and the International Herald Tii-
bune, Time, Far Eastern Economic Review and Asiaweek were substantive,
relatively balanced and sensitive yet critical in their coverage of the Women’s

16

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

Conference. Time’s cover story (11 September) on the Beijing women’s
summit was particularly striking in illustrating the diversity and range of
women’s concerns through telling quotes. Several quotes showed the con-
trast between the concerns of Western women and those of non-Western
women.

Ela Bhatt of India’s Self-Employed Women’s Association told Timse:
“They ask for abortion rights; we ask for safe drinking water and basic
health care”. Khanam from Bangladesh said: “We don’t wish to undermine
their causes, but we have far more critical concerns than lesbian rights”.
Gita Sen, an Indian economist, drew attention to the rich-poor divide all
over the world. She suggested that the elite women of New Delhi con-
sume, pollute and exploit just as voraciously as the high-living rich of the
West, and conversely, that the New York ghetto resident suffers just as much
discrimination, poverty and insecurity as the Bombay slum dweller.

The Time cover story was accompanied by two hard-hitting articles
which explored the social context of brutal practices such as female infanti-
cide and abduction of teenaged girls in China and the burning of brides
who cannot provide sufficient dowries in India. The two articles were care-
fully researched. They were hard-hitting without being sensational.

Far Eastern Economic Review’s (FEER) cover story (7 September) on
Asian women was aptly titled — ‘Asia’s women pay a disproportionately
high price for the region’s economic boom’. FEER’s opinion columns were
generally positive about the Chinese government’s attempts to improve
the condition of women in the face of traditional patriarchical prejudice.
FEER’s opinion column, ‘Eye on Asia’, argued that “China’s record on the
treatment of women is good” (14 September).

The main editorial in the 21 September issue of FEER was a scathing
indictment of America’s current China policy: “Above all, Washington must
eliminate uncertainty about the bottom line and begin to treat China with
the respect due to a nation of 1.2 billion people. Mr Clinton, alas, has from
the start used China as a whipping boy to score domestic political points,
and Hillary Clinton’s on-again, off-again visit to Beijing for the UN’s Fourth
World Conference on Women was a perfect example”.

Asiaweek of 22 September carried a succinct round-up of the Confer-
ence which showed the diversity of viewpoints even among Asian women.
Asiaweek found that “Amid the diversity was an over-riding focus: chang-

17

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

ing age-old attitudes that lead policy-makers, bosses, husbands and fathers
to discriminate against women”.

While this survey does not include a close look at the coverage of the
Women’s Conference in Indian and Malaysian newspapers or magazines, it
seems from a general glimpse of English language publications in the two
countries that despite publishing reports from their own correspondents in
Beijing, they relied far too often on reports from the major Western news
agencies — AT, Reuter, AFP - for their day-to-day reportage of the Confer-
ence, thereby reproducing some of the biases and imbalances which ap-
peared in the IHT. In contrast, T#me, FEER and Asiaweek carried exclusive
reports from their own specialised correspondents who seem to have been
more sensitive in their coverage than the general run of reporters who cover
any and every topic for the news agencies and for newspapers like the IHT.

The last word on reportage from the Conference should, perhaps, go
to a letter to the editor of an Indian newspaper, The Hindustan Times (19
September), written by six delegates of an Indian women’s NGO who at-
tended the Conference:

“On our return from the World NGO Forum on Women in Huairou
we were shocked to see the Press reports of the forum released by interna-
tional news agencies like Reuter and AP which were widely used by most
Indian newspapers.

“These reports are biased, misleading and give an exaggerated impor-
tance to the attempts of an organised group of motivated China baiters
who were committed to displaying their blatant hostility to the hosts rather
than any commitment to the serious issues being discussed at the forum. In
fact most delegations at the forum, particularly from the Third World, were
very appreciative of the arrangements made for such a vast number of women
as well as the courtesy and helpful attitude of the Chinese volunteers.

“We find it revealing that the reporting is so selective that one of the
most important issues on which perhaps the widest consensus was estab-
lished, namely opposition to structural adjustment policies and the eco-
nomic blueprints of so-called development being imposed by the WTO
and the G-7 countries, has been virtually blacked out in the said reports.

“Again, although the presence and speech of Mrs Clinton at the fo-
rum has been widely covered there is not a single report of the huge dem-
onstration of women from all countries, against the hegemonic policies of

18

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

the US Government organised on the same day...

“The forum was a step forward in bringing issues of Third World
women on to the global agenda. In spite of a concerted attempt to do so,
the forum could not be hijacked. It is unfortunate that so many Indian
newspapers carried reports from motivated agencies which give a contrary
impression”.

The Kobe earthquake (17 January 1995),
and the Tokyo gas attack (20 March 1995)
and their aftermath

Japan is always on the brink of breakdown or disaster, if Time
magazine’s cover story headlines are to be believed. Some typical cover
stories in 1994 and 1995 were headlined: ‘Missed Connection - Japan
plays catch-up on the information highway’ (27 February 1995); ‘The Sil-
vering of Japan — The country is growing old faster than any modern soci-
ety. How will it handle the strain?’ (14 November 1994); ‘Brief Spring -
Will Japan’s reforms fade with Hosokawa?’ (18 April 1994). The deep
foreboding in the headlines was also present in the content of the stories
which seemed to be craving for the wish fulfillment that something major
must go wrong with Japan.

According to the 27 February 1995 cover story, Japan, “The one-time
technology leader is struggling in the race with the US down the informa-
tion highway”. Another memorable sentence claimed that “on the infor-
mation highway, Japan is stalled in the slow lane - lost in cyberspace”. The
14 November 1994 cover story painted a despairing picture of how the
growing proportion of old people in Japan were threatening to overwhelm
that nation’s society and economy: “The consequences of the aging popu-
lation have begun to affect the daily lives of large numbers of Japanese.
The implications of the trend are frightening: it is likely to limit future
economic growth, drive up health costs and stick future generations with
the immense cost of overhauling an outdated social superstructure. The
silvering of Japan has begun to rip apart the cohesiveness of families and
place heavy emotional burdens on a society in which life is stressful as it is.

19

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

Hidden within the story were examples of the great loyalty and care
with which Japanese families continue to look after their elderly members,
contradicting the editorial generalisations of social breakdown. The story
conveniently failed to mention, even in passing, that the problems of aging
populations were also afflicting scores of other developed countries in
Western Europe and North America.

The 18 April 1994 story raised the spectre of a Japanese political sys-
tem chronically incapable of rising above financial corruption and back-
scratching cronyism. The story was set off by the imminent resignation of
Prime Minister Morihiro Hosokawa eight months after he had assumed
office as a crusading reformist leader.

When a real and uncontrollable disaster did strike Japan in the shape
of the Kobe earthquake of 17 January 1995, the writing was almost glee-
ful. Time’s lead paragraph describing the disaster said: “For a while, Japan
believed it had made itself quakeproof. That nation’s faith was shattered in
20 seconds, as a 7.2 tremor ravaged its sixth largest city, collapsing houses,
wrecking roadways, igniting fires, destroying ports and leaving an estimated
5,000 people dead” (30 January 1995).

Hints of gloating over Japan’s misfortune leaked out in stray sen-
tences in the same story: “In recent times Japanese have come to believe in
the power of science to guard them against the catastrophic thrashing...
But when the ground shook under Kobe on Jan. 17, 1995, that faith suf-
fered its own Richter shock, and Japanese confidence in their ability to
outsmart nature lay in ruins”.

Despite the gratuitous editorialising, the reporting from Kobe could
not but help note the calm courage of the Japanese people: “Despite their
misery, the survivors are quiet and stoical.. Occasionally there is weeping,
but there is no hysteria, no yelling, and grief is muted, even private” (Time,
30 January).

The Economist was as gleeful as Time about Japan’s failure to predict
the Kobe earthquake and prevent quake damage. The first paragraph of
The Economist’s lead editorial commented:

“The Japanese had wired up the Pacific like an experimental rat; none-
theless, the quake arrived unannounced, and hit a part of Japan that had
been considered relatively safe. They had invested billions of yen, and a
great deal of ingenuity, in designing buildings that were supposed to stay

20

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

upright when the earth shook; many fell down anyway. Their rescue ser-
vices had trained for years to deal with the aftermath of earthquakes. In
spite of all this, more than 3,500 people died” (21 January). In the same
issue, a report from Kobe openly contradicted some of the editorial com-
ment: “Japan’s building code seems to have passed the Kobe test reason-
ably well. Most of the city’s newer blocks have remained upright”.

Exactly a year earlier, on 17 January 1994, Los Angeles was hit by an
earthquake. An editorial in The Economist of 22 January 1994 did not ex-
press any glee over this disaster but sang a hymn of praise to the pioneering
spirit of the American city of Los Angeles: “No other city has challenged
nature so persistently — and, in general, so successfully .... That same spirit
will, in time, be the solution to the city’s deeper economic and social prob-
lems .... All this creative destruction has sometimes left Los Angeles winded;
but it has also left it on the frontier of technological change, product devel-
opment and the creation of new industries .... At its best, looking forward,
there is no more inspiring city in America”.

Two months after the Kobe earthquake, when poisonous Sarin gas
was released in the Tokyo underground railway system by the Aum Su-
preme Truth sect, the Japanese government and people again displayed
their stoicism and lack of hysteria. In contrast to the reactions to the Okla-
homa bombing in the United States a month later, on 19 April 1995, the
20 March 1995 Tokyo gas attack was not followed in Japan by instant
accusations and violent hysteria against Arab and Muslim innocents as was
to happen in the US.

The cover story in Time (13 April) on the “Toxic Terror’ in Tokyo was
straight in its reporting and avoided comment. The story had a companion
piece on the worldwide implications of small groups of cultists getting
hold of weapons of mass destruction. The piece proved to be prophetic in
its analysis of violent sects in the US, a week before the Oklahoma bomb-
ing by a white militia group: “In the US, for example, there are many
shadowy groups lurking — covert militias, survivalists, religious and politi-
cal cults — with agendas of destruction and a newfound taste for exotic
weapons. “You don’t hear much about them”, says Hugh Stephens of the
University of Houston, “but these people are antigovernment and fearful.
They are running around with arms and training for the millennium”.

The IHT’s reporting on the Tokyo gas attack was comprehensive and

21

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

careful. It avoided making crass generalisations about Japan and the Japa-
nese, pointing out that big cities everywhere were vulnerable to terrorist
attacks. It was FEER (25 May 1995) which indulged in some pop psychol-
ogy to mark the 16 May arrest of Shoko Asahara, the leader of the sect
which had organised the gas attack. FEER’S lead paragraph announced:
“Shoko Asahara is behind bars, but his well armed cult’s very existence
points to some fundamental problems beneath the surface of the world’s
most affluent society”. The final paragraph of the story concluded:

“As the Aum affair shows, the roots of those problems are embedded
deep in the country’s social structure. “Aum may not have succeeded in
taking over the government”, says a political analyst in Tokyo, “but they
showed there is something seriously wrong with Japan’s affluent society™.”

An extremely rare piece of self-analysis in a British newspaper (T%e
Independent, London, 13 April 1994), showed up the terrors and fantasies
conjured by Western minds faced with a modern, affluent and highly
organised society in Asia. The article said:

“Japan is not simply a country, it is also a non-specific condition of the
Western mind, the blank screen on which we project our fantasies and ter-
rors. Never mind the obvious material effects of the (Japanese) videos and
the cameras; simple, immaterial fear and awe of the country’s achievements
can change our lives”.

The article in The Independent also analysed the Western news stories
which emanate from Japan: “The message of all such stories is: these guys
(the Japanese) are unbelievably weird. And, when combined with the eco-
nomic stories, the message becomes: these guys are unbelievably weird and
very frightening. They are taking over the world and are absolutely noth-
ing like us. Monstrous visions form in our minds”.

As if to resurrect the monstrous image of Japan, FEER chose to fill
the cover page and six of the inside pages of its 24 August 1995 issue with
a recital of the horrors Japan had inflicted on its Asian neighbours during
the wars of the 1930s and 1940s. The excuse for the cover story was the
50% anniversary of the end of “Japan’s War in Asia”.

22

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

The flogging sentence on American teenager
Michael Fay by the Singapore Government
(March to May 1994)

Between 4 and 20 April 1994, the IHT converted the flogging sen-
tence imposed by a Singapore court on an American teenager for vandal-
ism into a major world event rivalling the massacre of more than 200,000
persons in Rwanda in April-May 1994. In the 17 days from 4 to 20 April,
there were nine editorial comments and opinion pieces in the IHT, in addi-
tion to several news stories on the Michael Fay case. Seven of the nine
comments and opinions criticised the flogging sentence, often in language
and tones which can only be described as hysterical. One columnist equated
the flogging sentence of six strokes of the cane with the gruesome tortures
inflicted by the Spanish Inquisition and the English Star Chamber in medi-
eval times and by the Nazis in more recent times. He also called for a travel,
investment and trade boycott of Singapore by American citizens and com-
panies (IHT, 8 April). An IHT editorial comment on 14 April supported
the call for US corporations to pressurise Singapore to cancel Fay’s punish-
ment. It even printed the names of some of the main US corporations and
their chief executive officers who were to be called upon to press Singapore’s
President Ong Teng Cheong. The comment was titled, Assert American
Values’.

It seems that, underlying the US media’s hysteria, was revulsion at
the thought of an all-American boy being flogged by Orientals. A number
of non-American criminals have been flogged in Singapore and this form
of cruel punishment has been opposed by human rights organisations for
years. The IHT and most of the mainstream US media became aware of
this form of punishment only when it involved an American boy.

The US media also seemed to be clueless about a society which had
deliberately opted for social cohesion rather than individual licence.

Asiaweek and FEER felt no such revulsion. Both journals took a self-
consciously Asian’ view in their editorial comments about the Fay case.
FEER commented: “What might have remained a minor case of criminal
mischief was elevated to an international incident when President Clinton

23

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

declared the sentence “extreme” and had the US Embassy register a “strong
protest” with the Singapore Government.

“We do not claim to be experts on punishment, but Mr Clinton too
has some reason for modesty here. His willingness to comment publicly on
a court decision betrays a remarkable preference for double standards over
local sensitivities...

“The prevalence of violence and disorder (in American cities) may
explain the sympathy among ordinary Americans for Singapore’s law-and-
order policies: polls including one by USA Today showed a majority of
Americans support the sentence given to Mr Fay. Perhaps Mr Clinton should
attend to his own cities before he worries about ours” (31 March 1994).

Astaweek commented: “The fascination that the Fay case has aroused
in the West stems not just from ghoulishness. It is triggered also by an
uneasy feeling that in many areas of life, society has simply given in to
hooligans. Many of the offenders, even if caught, don’t receive any kind of
punishment at all. Sometimes they get off after mounting outlandish de-
fenses. In Asia, criminal sentences are reinforced by cultures that believe
breaking the law not only threatens the public good but stains the family
honor A fundamental premise is never forgotten: if a person does wrong,
he can expect to pay the price” (20 April 1994).

This comment could have implied that all is serene and peaceful on
the Asian social scene. Asiaweek balanced that implication by doing a com-
prehensive cover story on the increasing assertiveness of young people in
Asia and asked the question:

“Are Today’s Teenagers Too Wild?” The cover story was accompanied
by a straight news report on the caning of Michael Fay which was finally
carried out on 5 May (Asiaweek, 25 May 1994).

Time also carried a news item on the carrying out of the caning sen-
tence and ended on a fitting note: “After Fay is released from Queenstown
Remand Prison (Singapore) in June, he is expected to return to the US...
He will find a country that is beset by crime and wondering whether
Singapore’s harsh approach to punishment may be superior to Western
respect for the rights of the accused — a question that will linger after Fay’s
scars have healed” (16 May 1994). Fay was last heard of working as an
attendant at an amusement park in Florida, having left his father’s home in
Dayton, Ohio, after a quarrel.

24

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

The Taslima Nasreen saga
(from July 1993)

Taslima Nasreen was transformed into an international figure by the
Indian and Western media soon after Lajja (Shame), her novel in Bengali,
was banned by the Bangladesh Government in July 1993 and an obscure
group of Muslim clerics in Sylhet district of Bangladesh issued a death
threat against her in September 1993. She further incensed devout groups
of Muslims in Bangladesh in May 1994 by demanding that the Quran be
amended. Later, she denied making such a demand. Before the publication
of Lagja in February 1993, Taslima Nasreen was known only as a mediocre
writer of novellas laced with heavy doses of sex and anti-religious rhetoric.

Lagja, a novel depicting the harrowing experience of a Hindu minor-
ity family in Bangladesh immediately after the violent pogroms against the
Muslim minority in India in December 1992 and January 1993, became a
best-seller in the Indian state of West Bengal, especially after it was re-
printed and publicised by fanatical Hindu political groups such as the
Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) and the Vishwa Hindu Paris (VHP),
and the Bharatiya Janata Party (B]P), the major Hindu right-wing political
party. These very groups had played a major role in instigating the violence
against Muslims in India in the months before Lajja was published.

The ban on Lajja in July 1993 and the death threats against Taslima
Nasreen by some Muslim clerics made her an instant martyr and heroine in
the eyes of the Indian media. Apart from a few exceptions, Hindu journal-
ists and writers of all hues - right-wing, liberal, secular, leftist — built her up
into a valiant Saint Joan being burned at the stake by Islamic demons.
Bangladesh was portrayed as a country in the grip of Islamic fanatics.

Among the Indian newspapers and journals which went berserk about
the Taslima Nasreen affair was, for instance, the supposedly liberal English
language weekly magazine published from Calcutta, Sunday. Through 1993
and 1994, Sunday carried a number of stories on Taslima Nasreen, includ-
ing a cover story in its 26 June 1994 issue which featured a section on
‘Islam and Intolerance’. The piece was smugly self-congratulatory about
the tolerance of Hindus in contrast to the “vengeance” of Muslims. It even

25

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

quoted, without any trace of irony, a leader of the BJD, the party which has
been repeatedly involved in openly expressing its hate-Muslim ideology
and which keeps harking back to medieval times. Sushma Swaraj, that BJP
leader, was quoted as saying: “We are for freedom of expression. What is
happening in Bangladesh should not happen in the 20% century”.

The same piece ingratiatingly attempted to establish a cosy bond be-
tween tolerant Hindus and Westerners in their joint crusade against venge-
ful Muslims: “Over the last decade, Hindus have come to believe that their
religion, with its tradition of tolerance, has much in common with the
Western tradition of free speech. Islam, on the other hand, is seen as repres-
sive and almost medieval in its approach”.

In the case of Taslima Nasreen, the Western media seems to have been
led by the furore in the Indian media, into canonising her as an apostle of
literary freedom and exhibiting a yawning gap in its understanding of cul-
tures which have retained a strong sense of devotion for the divine. She
was unknown in Western literary and media circles till English-language
publications in India took up her cause for their own communal reasons.

The Times, London, commented in an editorial on 18 June 1994:

“...the conflict between free expression and Islamic absolutism is not
peculiar to the Rushdie affair... Ms Nasreen and many lesser-known writers
in Islamic countries are the victims of a conflict between two global cul-
tures, which will not be easily resolved. It is vital that this battle should not
be underestimated in the West”. Shortly thereafter, The Washington Post,
urged the United States and other nations to “make plain their concern for
the safety of Ms Nasreen”. Sweden came to her rescue by granting her a
visa in August 1994. She has been living there and in Germany ever since.

The Western media continues to write occasional pieces about her but
she has not received anything approaching the Western media attention
lavished on Salman Rushdie over The Satanic Verses. FEER, after inter-
viewing her in Stockholm, commented: “Cut off from her roots, she finds
writing more difficult” (24 November 1994).

Meanwhile, Salman Rushdie has produced another major literary work,
The Moor’s Last Stgh, which was indirectly banned by the Indian Govern-
ment from September 1995 to February 1996 through the stratagem of
invoking customs department restrictions. The ban was meant to placate
the Bombay-based Hindu extremist leader, Bal Thackeray, who has been

26

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

caricatured and implicated in the Bombay anti-Muslim riots of January
1993 by Rushdie in The Moor’s Last Sigh. The ban on Rushdie’s latest
book, tellingly, evoked only mild and meck criticism in the Indian media,
especially when compared to the hysteria whipped up by Indian journal-
ists over freedom of expression for Taslima Nasreen. The Western media
largely ignored this latest restriction on Salman Rushdie’s freedom of ex-
pression; Muslims were not in focus this time.

III Implications

Sections I and IT of this paper indicate that while there has been an
undoubted trend towards media centralisation, concentration and
globalisation, usually generated by US-controlled and owned corporations,
there are also signs of clearly growing resistance in Asia to US-led media
globalisation. (This resistance is also apparent within the European Union,
especially spurred on by France.)

The resistance — and at times, outright rejection - in Asia to the
globalisation or Americanisation of the media has taken many forms which
vary nationally. Among these forms of resistance, there is one outstanding
core of resistance which has emerged, in differing degree, in all the three
regions of Asia covered by this paper — East, Southeast and South Asia.

The core of resistance is based on the cultural preferences of the great
majorities of Asia’s vast audiences of media viewers, listeners and readers
who favour programmes, channels and journals which are locally oriented

27

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

in flavour, in context, in theme and in language. The neat paradox is that
the free market forces, so forcefully espoused by their Western votaries,
have been made to kowtow to popular Asian cultural preferences.

Dubbing a TV serial about encounters on a California beach from
English into Hindi or into Cantonese no longer attracts or amuses mass
audiences in India or Hongkong. The characters, the theme, the storyline,
must all be local (national) to enthuse audiences in Asia. Without high
audience ratings, TV channels in particular, with their high capital costs,
cannot survive. Nobody advertises on an unwatched TV channel. This
market principle also applies, though less intensively, to radio broadcasts
and to the print media.

Media globalisation has been based on profitable balance sheets for
Western corporations. Low audiences and lower profits are pushing West-
ern media controllers and owners into seeking alliances or accommodation
with Asian media companies which have strong local cultural connections,
know-how and resources which cannot be matched by alien media
organisations. Some Asian media groups have resisted the overtures by
Western tycoons.

Among the successful Asian TV groups with high audience ratings
which have resisted Western attempts to buy into them is the Hongkong
Chinese company, TVB, with its huge archive of Chinese period dramas
and variety shows. As mentioned earlier, TVB’s programmes have become
extremely popular among Chinese communities in East Asia and all over
Southeast Asia. Its dramas dubbed in Viemamese have gained popularity
in Vietnam.

Indian urban viewers have been given easy and cheap access to Indian
and foreign satellite TV channels through neighbourhood cable operators.
Surveys of Indian TV audiences have shown that most Indian viewers have
rejected Western channels and have overwhelmingly favoured Indian chan-
nels. Despite political animosities, it is also evident that Indian viewers
prefer watching Pakistan TV’s family drama serials rather than sexy Ameri-
can soap operas. Indian telecasts of Hindi films are far more popular in
Pakistan than Hollywood dramas dished out by Murdoch’s Star Movies.

In China, Murdoch’s Star TV network surrendered to pressure from
the Chinese government and dropped BBC TV news from the network
and, seemingly in return, Murdoch’s News Corp was awarded a joint ven-

28

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

ture with the official Communist Party newspaper, The People’s Dasly, in
June 1995 11,

Government policies also kept out ‘objectionable’ Western TV
programmes from Malaysian and Singaporean homes till 1995 by banning
private satellite receiver dishes except in tourist hotels. During 1996, Ma-
laysian homes will be legally able to receive satellite TV broadcasts but
only from their own Measat satellite with its high frequency Ku-band.
Malaysian receiver dishes will be restricted to the Ku-band, effectively cut-
ting out Western TV programmes which are regarded as culturally offen-
sive and which are broadcast on the low frequency C-band used by most
satellites in the region. Doordarshan, the Indian Government’s TV service,
will also be using the Malaysian satellite 2.

Western media groups are as interested in penetrating the Asian print
media market as they are in TV channels and information technology.
Their interest in the print media is not misplaced. For instance, a compre-
hensive Indian media survey published at the end of 1995, shows that in
the five years, 1991 to 1995, the average increase per year in the urban
Indian readership of daily newspapers was four and a half per cent com-
pared to a three per cent annual rise in the number of urban TV viewers,
despite the vast growth in the availability of Western and Indian satellite
TV channels 3.

Indian newspaper owners and employees, academics and all the op-
position political parties have so strongly opposed the entry of foreign media
groups in the Indian print media market that the Indian government, which
has recently opened many sectors of the Indian market to foreign investors,
has been compelled to continue its policy (set in 1955 and 1956) of keep-
ing foreign investors and publishers out of the print media, though not out
of book publishing.

Unless the Western media demonstrates its sensittvity to the cultural
and political concerns of Asian nations, it is likely to be increasingly ig-
nored by Asian audiences. The survey of some Western journals in Section
II of this paper indicates that the two Hongkong-based journals, FEER
and Asiaweek, which have a high proportion of their readerships within
Asia, are making a conscious attempt to express Asian concerns, particu-
larly in their editorial comments and opinion columns. The Asia edition of
Time also appears to be sensitising itself to Asian mores when reporting on

29

www.pathagar.com



THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

Asian countries. These three journals seem to have realised that to retain
even their limited readerships in the large Asian market, they must curb
their latent tendencies to ride rough-shod over Asian sensibilities.

In one Asian sphere, Time and FEER have clearly failed to curb their
parochial tendencies. This is in their comments and reports on Japan which
far too often show a peculiarly Western mix of envy and fear of the only
fully developed industrial and commercial power in the non-Western world.
(T#me and FEER do not have to bother themselves about Japanese readers
as so few read English language journals.)

IHT and The Economist have shown no inclination to widen their nar-
row, Amero-centric’ or Anglo-centric mental horizons and rise above a
tendency to be supercilious and niggardly in their comments and reports
on Asia; their market share of Asian readers is very limited.

The salient point which emerges is that Asian audiences and govern-
ments — with some exceptions — are confident and secure enough to rebuff
Western media corporations because of the growing strength and dyna-
mism of their economies. Conversely, Asian audiences and governments
continue to be wooed by Western corporations, despite rebuffs, due to the
inherent attractions of their growing economies and markets.

Endnotes

1  See MacBride Report, p.111. The recommendations of the MacBride Report and other
important documents covering the movement for the New World Information and
Communication Order or NWICO are collated in a very useful source book by Traber,
Michael and Nordenstreng, Kaarle (eds), Few Voices, Many Worlds, World Association
for Christian Communication, London, 1992.

2 Intermational Herald Tribune, Singapore, 31 August 1995, and The Pioneer, New
Delhi, 18 September 1995.

3  New Internationalist, London, June 1994.
Ibid.

5 VR. Krshna Iyer, ‘Garganruan media and soft India’ in The Hindu , New Delhi, 7
March 1995.

30

www.pathagar.com



10
11
12
13

THE WESTERN MEDIA IN ASIA - GLOBALISATION AND RESISTANCE

Darshan Singh Maini, ‘Electronic media: Magic and the mischief” in The Hindustan
Times, New Delhi, 6 June 1995.

J. Richard Munro, ‘Goodbye to Hollywood: Cultural Imperialism and the New Pro-
tectionism’ in Media and Values, No 61, Winter 1993.

Far Eastern Economic Review, Hongkong, 15 December 1994.
Far Eastern Economic Review, Hongkong, 27 January 1994.
Far Eastern Economsc Review, Hongkong, 22 June 1995.

Itid.

The Times of India, New Delhi, 4 January 1996.

Itid.

31

www.pathagar.com



The Just Cause
for a Just World

Just World Trust (]UST) is an international
citizens’ organisation established in 1992 which secks too
create public awareness about injustices within the existing
global system. It also attempts to develop a deeper under-
standing of the struggle for social justice and human dig-
nity at the global level which JUST believes should be
guided by universal spiritual and moral values rooted in the
oneness of God.

In furtherance of these objectives, JUST has under-
taken a number of activities including conducting research,
publishing books and monographs, organising conferences
and seminars, networking with groups and individuals and
participating in public campaigns.

JUST has friends and supporters in more than a 120
countries and has so far established Chapters in 17 of them.

www.pathagar.com



Other Publications
by JUST

Books

Human Wrongs: a Reflection on Western Global Dominance
and Its Impact upon Human Rights

e Dominance of the West over the Rest

e Just Viewpoints
e Peace Dividend? The Arms Trade in the

Post Cold-War Era — Jennifer Mourin
Human Rights and the New World Order - Chandra Muzaffar

Booklets

The United Nations Sanctions Policy and
International Law - Hans Koéchler

e Human Rights in Asia: the Struggle for Human Dignity
e Let Bosnia Live

The Just Cause

www.pathagar.com



www.pathagar.com



The Western Media in Asia: Globalisation and Resistance

is an insight into significant trends in reporting on Asian countries
by leading media institutions within the region. These trends exhibit
a slant targeting Asian countries especially for their alleged failure to
uphold human rights. The media seem unable, in a number of cases
to, break away from long-held perceptions of Asian governments
and societies.

However, this study also shows how the media’s reporting on
Asian countries is dictated to a certain extent by commercial inter-
ests, which are inherently linked to the cultural preferences of Asian
audiences. There is also an element of restraint and accommodation
when reporting on issues sensitive to governments and peoples in
Asia.

Since the perception of millions of people, not only in Asia but
also in the West, are formed by their reports on events in the region,
it should be the concern of each and every individual to discover™
some of the facts and fallacies contained in their coverage.

Jawid Laiq is a former Researcher at the International Secretariat
of Amnesty International in London. From 1987 to 1994, he co-
ordinated investigations into human rights violations in several
countries of the Asia Pacific region. A distinguished journalist and

political analyst, Mr.Jawid Laiq has also been associated with sev-
cral leading newspapers and journals in India, among them, the
Economic and Political Weekly and the New Delhi magazine.

" ISBN: 983-9861-05-0
JUST WORLD TRUST
(JUST)





