Rise
of
Local
TV
News
and CRAIG M. ALLEN
the

Fall of News from New York

Surjeet Publications



NEWS IS PEOPLE

Centre for Advanced Media |
(CAM)

www.pathagar.com



www.pathagar.com



2% 2

A\

NEWS IS PEOPLE

Rise

of
Local
TV
News
=i CRAIG M. ALLEN
the

Fall of News from New York

7-K, Kolbapur Road, Kamla Nagar, Delbi-110 007 (INDIA)
Phowes : 2385 4746/ 2385 2395 Fax : 23858475
E-mail: surpub@vsal.com

@ Surjeet Publications

www.pathagar.com



CRAIG M. ALLEN is head of broadcast journalism at the Walter
Cronkite School of Journalism and Telecommunication at Arizona State
University. In his nearly 20 years in the professional mass media, he
served as a local TV news director, anchor and producer. He has re-
ported for newspapers and contributed to television documentaries in
the United States and Great Britain. His other books are The Global
Media Revolution and Eisenhower and the Mass Media.

Craig M. Allen
News Is People

First Indian Reprint 2005

Published in India by arrangement with
M/s. Blackwell Publishing Company,
Oxford, U.K.

All Right Reserved. No part of the book may be reproduced by any Process
without written Permission of the Publishers.

Published by S.S. Chhabra for

Surjeet Publications

7-K, Kolhapur Road, Kamla Nagar, Delhi-110 007, India
Phones: 23854746/23852395, FAX : 23858475
E-mail:surpub@uvsnl.com

and printed through Shelley Printers

7-K, Kolhapur Road, Kamla Nagar, Delhi-110 007, India
Phones: 23854746/23852395, FAX : 23858475

www.pathagar.com



CONTENTS

Acknowledgments  vii
Introduction  xi

Chapter 1: Famous for Fifteen Minutes (1947-1959) 3
Chapter 2: Big News, New Rules (1960-1962) 21

Chapter 3: Class Conflict 41

Chapter 4: The Network Way (1963-1964) 57

Chapter 5: News for the Middle Majority (1963-1967) 69

Chapter 6: Eyewitness News (1967-1971) 89

Chapter 7: Action Plan (1969-1972) 113

Chapter 8: The Long March, Women, and News War (1971-1976) 131
Chapter 9: ENG and ENP (1971-1979) 151

Chapter 10: Armageddon (1973-1977) 169
Chapter 11: Anchors 187

Chapter 12: News Content 207

Chapter 13: ABC to Z (1977-1990) 227
Chapter 14: Global Village (1986-2000) 245
Conclusion 273

Notes 277

Bibliograpby 299

Index 309

www.pathagar.com



www.pathagar.com



ACKNOWLEDGMENTS

Even though seven years were needed in piecing together the far-flung
history of local TV news, the book’s most daunting moment is ac-
knowledging the more than 200 people who in some way assisted the
project. Most were past and present station managers, news directors,
newsworkers and consultants who yielded their time, insights and di-
rection during interview sessions. A complete list of those who
contributed as sources appears in the Bibliography. While gratitude
goes to all those who participated, several individuals played special
roles not only in providing needed elements but also in encouraging
the project to continue against what sometimes seemed impossible
odds. o

The book could not have been written without the cooperation of
the news consultants Frank N. Magid Associates, Audience Research
& Development (AR8&D) and McHugh & Hoffman. Three additional
consulting firms, Primo Newservice, Broadcast Image and Reymer &
Associates, also gave vital support. The opportunity to draw from the
consultants’ private materials, although with the stipulations indi-
cated in the Introduction, made possible the book’s central theme of
the need for class consciousness in news. In lieu of any central archive
on local broadcasting, the consultants’ materials provided individ-
ual TV histories of scores of U.S. cities. John Bowen of McHugh &
Hoffman, Frank N. Magid, and Bill Taylor and Ed Bewley of AR&D
personally helped the project come to fruition. Beyond acknowledg-
ment, each needs to be credited for finally opening some of their

vii

www.pathagar.com



viii Acknowledgments

secretive affairs to the public. Others from these firms who deserve
special thanks are Jim Willi, Laurie Mullens, Sandra Connell and
Elizabeth Anderson of AR&D; Joe George, Brent Magid, Charles
Munro and Ned Warwick of Magid; Anne Bowen and Jacques De
Suze of McHugh & Hoffman; and Larry Rickel and Tom Dolan of
Broadcast Image.

No less indispensable were several people who gave inordinate
amounts of time during interviews, supplied videotapes and materials
and, in turn, helped facilitate additional contacts. Al Primo did dou-
ble duty, both as the head of his consulting firm and as an authority
on the innovation he helped pioneer, “Eyewitness News.” Joel Daly,
Bill Beutel, Al Ittleson, Ray Beindorf, Robert Nelson, Jerry Dunphy,
Tom Battista, Lorraine Hillman, Max Utsler, Phil Nye, Melba Tolliver,
Mel Kampmann, Bob Weaver, Jack Capell, Patrick Emory, Bill Apple-
gate, Mike Davis, Larry Kane, Ray Miller, Lou Prato and Ed Godfrey
always were “there” for the author—as often as not to clarify what
must have seemed to them a minor detail on something that had hap-
pened 20 or 30 years in the past. Never once did they complain.

Nor did Roger Grimsby, Al Schottelkotte and Ron Tindiglia com-
plain, even as they were interviewed over many months when they
were in failing health. Discussions with these three individuals traced
their substantial careers in local TV news, although as their stories
neared completion, they had wanted to convey a message that became
a theme of this book. It was that there is more to life than worrying
about TV. When, sadly, each passed away, there was some comfort in
knowing that part of them would live on.

What proved the greatest challenge was acquiring films and
videotapes of local news broadcasts. While reading about these
broadcasts did help, there was no substitute for actually seeing them.
Several people were instrumental in making this possible, including
John McGinty of the Marist College Film Archive; Andrea Kalas
of the UCLA Film and Television Archive; Thomas Bohn of Ithaca
College’s Roy H. Park School of Communication Archive; Jean Suber
and Steve Ferger of PROMAX; Steve Eisman and Paul Gluck of KYW;
Jeanne McHale-Waite and Dan Sitarski of WCAU; Sandy Krawitz and
Joan Dry of Bill Kurtis Productions; Jan Mode of WCPO; Lorie
Reingold of KTRK; Harry Sweet of KCRA; Mike Rausch of KGW,
and Jaka Bartolj of Slovenia’s Pop TV.

Some of the most important papers and documents relating to
local TV news are contained in the Radio-Television News Directors
Association (RTNDA) Archive at the University of lowa. Thank yous
and compliments go to Robert McCown and his staff at lowa for ex-
pediting access to 50 years of RTNDA materials. The same tidings are

www.pathagar.com



Acknowledgments ix

accorded Mary Ellen Brooks at the Hargrett Library at the University
of Georgia, where the Arbitron Archive is located. Time spent in
Athens combing through what seemed like endless Arbitron ratings
books. proved essential in documenting three of the most vital local
TV news elements: Who was No. 1, when, and for how long.

Most of the funding for the project consisted of media research
grants obtained through Arizona State University. Not enough grati-
tude can be given to Anne Schneider, dean of ASU’s College of Public
Programs, and Doug Anderson, director of ASU’s Walter Cronkite
School of Journalism and Telecommunication, who expedited finan-
cial support and took a personal interest in the subject.

No part of the project was more enjoyable than working with
Judi Brown and the staff at the Iowa State University Press.

Others whose contributions are greatly acknowledged include
Anne Bolen, Steve Trella, Charlie Van Dyke, Dan Forman, Nika
Beamon, and Nick Lawler.

In addition to those who directly participated, several individuals
got behind the book, sharpened its ideas and lent moral support.
Heading this list is Professor Don Godfrey, the author’s close col-
league at the Walter Cronkite School. Dave Walker, the television
critic of the New Orleans Times Picayune, was a consistent source
of insight and encouragement. Others who assisted included Phil
Alvidrez, news vice president of KTVK; Ron Bergamo, president of
KSAZ; Pep Cooney, president of KPNX; and Brad Nilsen, president of
KNXV.

Finally, thanks is given to the author’s family, including Dorothy
and Austin Allen, for the patience they demonstrated in the seven
years it took to write the book.

www.pathagar.com



www.pathagar.com



INTRODUCTION

From obscure beginnings a little over 50 years ago, local TV news has
risen to become the largest component of the U.S. news media and a
source of information to an estimated 150 million Americans. Each
day almost as many people watch one of the nation’s local newscasts
as watch the Super Bowl. At a time when confidence in the news
media is in decline, local TV news has nearly 70 percent public ap-
proval. For these reasons and more, local TV news has stirred
curiosity in a wide range of individuals—from media experts who
look askance at the “Six O’Clock News” to everyday Americans who
have made it a daily part of their lives. Until now, a book-length ac-
count of local TV news has never been produced.

News Is People operates on several levels. Of interest to many
readers will be the showcase of local news, the local newscast, which
is followed from its origin as a 15-minute scheduling plug to its more
recent status as the main attraction of local TV. Othets may appreci-
ate the book’s behind-the-scenes thread, of news directors and
newsworkers fighting for viewers and ratings points while simultane-
ously advancing almost every TV news “first.” Also included is
another facet, the criticism of local TV news, as vigorous as any the
news media have ever seen.

However, the largest part of News Is People is devoted to a single
theme, one universa)l in today’s mainstream news media. It is a tug-of-
war between the best-and-brightest individuals who deliver news and
the average Americans who receive it. Journalism literature has not

www.pathagar.com



xii Introduction

isolated this conflict, nor has it established that rather than being
“gatekeepers,” today’s news defers to a bulwark of focus groups,
surveys, ratings and Q scores. These guarantee that the average Amer-
ican, not the journalist, will win, Local TV news is essential to
understanding the modern news process because it was the first com-
_ponent of the news media to absorb the systems approach. The result
has been “people’s news”—a formula of warm-and-friendly personal-
ities, “action” visuals, brief soundbites, simple stories, and “news you
can use.” As traced in News Is People, this was no insignificant event.
Today the “peopleization” of journalism is plainly seen in every main-
stream information source from CBS News and Time magazine to
ESPN and USA Today.

Crucial to the story of local TV news was the opening of the field
to specialists called news consultants. As will be seen, it was through
giant consulting firms such as Magid and McHugh & Hoffman that
the “voice of the people” first entered newsrooms and tremendous
change ensued. In standard works on the process of local TV news,
including Edwin Diamond’s 1975 Thke Tin Kazoo, Ron Powers’ 1978
The Newscasters, and Jerry Jacobs® 1990 Changing Channels, news
consultants are prominently discussed. These works illustrate how a
fiercely competitive environment in local TV news inspired the hiring
of consultants. They associate consultants with a drive for ratings
and profits, and they document the consultants’ remarkable spread.
Such accounts, though, have been negative in tone and capture the
research-consulting process the way journalists would prefer it be
viewed: as an aberration rather than a force. Witnessing people’s news
on TV stations all over the country, for example, Powers urged
Congress to “clean up the mess.”

It does seem a2 “mess” to many. Consultants have been easy tar-
gets for those convinced that local TV news “dumbs down” the public
and panders to a “lowest common denominator.”

Still, the primary source has never been exposed in these discus-
sions: the volume of audience research reports and accompanying
materials in which the people, not journalists and critics, weighed in.
While many authors have stressed the significance of the consultants’
research and some have given their opinions as to what they thought
it probably contained, it is unclear whether anyone who has previ-
ously written about the research actually has seen it. Applied research
is proprietary and generally not available to the public. Thus, Job
No. 1 was arranging access to at least some of these research studies.

The project took wing in 1994 when the three leading consulting
firms, Magid, McHugh & Hoffman and AR&D, were persuaded to
participate in a historical study. Vaults were opened, and out came a

www.pathagar.com



Introduction xiii

bounty of these companies’ secret consulting reports. They were of-
fered with the stipulation that proprietary sensitivities be observed
and that they be used strictly for historical purposes. Throughout the
book these stipulations are observed. Some of the most consequential
reports,-including the ones that launched the concepts called “Eye-
witness” and “Action” news, are now on file at Arizona State
University.

It was soon apparent why the release of this information did not
threaten the consultants. First, it was old. The material consisted of
audience research reports from 1957 through 1995. But above all, in
these focus groups and surveys, average people had done little more
than speak their minds about TV news. Millions of people have par-
ticipated in these studies. In some cases they ranked content and
personalities and produced the infamous “Q scores,” while on most
occasions they merely explained such things as why they preferred
pictures over words, weather reports over political news, and female
as well as male newscasters.

The richest of these data were those at the very beginning, when
mass audience preferences for television news were first exposed and
the news took its modern form. When asked about television news, re-
spondents were of one mind on basic things. They insisted they were
not news “junkies” and had more to do than ponder the details of
current events. They told consultants they would most likely watch if
given relevant stories that did not waste their time, anchors who were
like the “friend next door,” and as much style and technical razzle-
dazzle ‘as néwsrooms could allow. They wanted news in simple
conversational language. Rather than granite newscasters who spoke
from Mt. Olympus, they wanted anchors who could smile. As time
went on and the format for people’s news became routinized, the con-
sultants, still seeking competitive advantages, broadened their
research into a range of market-specific issues. Nevertheless, the pub-
lic’s basic expectations for TV news were consistent year after year.

Not only was it obvious that the many alleged failings of local TV
news—from happy talk and pictures to flamboyant coverage and the

“news you can use”—had not been dréamed up by news consultants,
but that consultants only had been a conduit for elements that every-
day people had defined. The larger revelation was the sensitivity of
local TV news to what the idea of “mass” media really means. When
the first news consultants told TV journalists they were not “average
Americans,” and then explained that steamfitters, truck drivers, and
office workers did fit this tag, they knew whereof they spoke.

While local TV news draws energy as a field devoid of great peo-
ple and big events, one exception comes forth. He is Lloyd Warner, the

www.pathagar.com



xiv Introduction

person who spearheaded the first news consulting firm, McHugh &
Hoffman. While his name has been insignificant in the field of mass
communication, Warner was a seminal figure in American scholarship
and one of the founders of the field of sociology. During the Great De-
pression, Warner, a Harvard and then University of Chicago professor,
soared to worldwide academic acclaim for establishing the American
system of social class.

Through painstaking anthropological studies that stretched over
several years, Warner documented a small college-educated-upper and
upper-middle class of around 20 percent of the total U.S. population.
Then he isolated what he termed the “middle majority,” the 70 percent
of lower-middle and upper-lower class Americans with high school ed-
ucations or less, whose similar incomes, occupations and lifestyles
limit their upward mobility. The fulcrum of local TV news was the
division between these two groups. In research, preferences of the
middle majority were dissimilar and sometimes diametrically opposed
to those of the upper-middle class. The upper-middle class, its call-
ing card a college degree, included almost everyone drawn to careers
in the news media. They were and remain a small minority. Under
Warner’s tutelage, McHugh & Hoffman began the process of tak-
ing TV news out of the hands of newsroom bourgeois and passing it
to the masses. Although Warner never set foot in a newsroom, his fin-
gerprints are all over the local TV news seen by scores of millions
today.

Thus, News Is People is more than merely an account of the “Six
O’Clock News.” By looking at TV news not from a media but from a
sociological perspective, one sees new ideas and possibilities. If local
TV news is flawed, the problem may be that it fails not the American
public at large but only the upper-middle class, a small yet vocal
group. That two-thirds of Americans not only use local TV news but
say they approve of it is evidence the field actually succeeds. As for
“dumbing down,” Warner and his colleagues saw this as upper-
middle class grief. They knew that IQs vary among individuals, with
those in the upper-middle class at around “125” and those in the
middle class at “100” and thus had rendered “dumbing down” a rel--
ative concern. Warner never taught a media course. Yet he did teach
those in sociology that a person’s status, 1Q and all, was an accident
of birth. People, he said, must be accepted for who they are. Accord-
ingly, Warner enlightened many that use of the term “lowest common
denominator” is analogous to a racial slur. Finally, Warner insisted
that if a person articulates his or her own interests and needs, whether
they be pictures, weather reports, or smiling news anchors, it was not
right for the upper-middle class to say “You’re wrong.”

www.pathagar.com



Introduction Xv

The main lesson of local TV news is that understanding the mass
media begins with understanding the masses. It can be an elusive les-
son on a college campus or in a newsroom, where upper-middle class
meets upper-middle class. Yet those whose instinct may be to say the
Great Depression is over, “Joe Six Pack” a thing of the past, might
judge these facts: According to census data published in 2000, 55 per-
cent of Americans had high school educations or less and only 23
percent had college degrees. Forty-four percent were in the two low-
est of seven income brackets, while more than 60 percent belonged to
single-parent families. The same number of families were headed by
blue collar workers or the white collar working class. While 30 per-
cent had risen to salaried occupations, the rest continued to work by
the clock. With the mass media in a state of unprecedented upheaval,
these remain powerful considerations. As much as the media may
change, experience suggests the mass will remain the same.

Yet local news, to be sure, is more than just this. Nowhere in the
news media is there a story more colorful. Only in local TV news does
a bow-tie help save an entire television network. Only here do New-
ton Minow, Ted Baxter, Marshall McLuhan, and Patty Hearst have
fundamental meaning alongside tens of thousands of mostly young
newsroom lights who were “on your side™ and “moved closer to your
world.” It is an urban study that takes in almost everyone’s home-
town. It is a generational study in which TV generation baby-boomers
engage their war-hardened pre-TV elders in a philosophical armaged-
don over what TV news should be. In the end it brings a 21st Century
spin to what McLuhan with his metaphor of the “global village” may
have had in mind.

As much as by any other element, News Is People was inspired by
a restlessness with a TV news literature dominated by accounts and
memoirs of the three original networks. Calls for an alternative his-
tory of television news reached a crescendo as the book came together
in the 1990s, this as the ABC, CBS and NBC nightly newscasts plum-
meted in the ratings and questions multiplied as to whether the
volurfie of network-dominated literature had power to explain TV
news in its current state. Countered here is a perception left from this
literature that local TV news was “little network news” and that the
networks established a model for broadcast journalism that smaller
local newsrooms obediently followed. In reality, every significant de-
velopment in local news was a revolt against network news. That
local news prevailed in these revolts helps explain the shrinkage of
network news today.

The story quite naturally is keyed to TV instirutions. Pioneers
such as Storer, Westinghouse, Belo and King—buried under mounds

www.pathagar.com



Xvi Introduction

of network history—at last see daylight. But new and important light
shines on the New York networks themselves, a vortex of events
in local TV news. ABC, CBS, and NBC were not just networks but
owners of the nation’s largest local television stations. Enormous
profit from these powerhouse local stations was crucial to keeping the
networks alive. A dominant theme, network-local antagonism, had
roots in network-owned local newsrooms, where scorned yet prof-
itable people’s newscasts were indirectly footing the bill for critically
acclaimed but money-losing network news divisions.

At the local level, NBC played a middle-of-the-road role. Initially
knocked off balance in competition with the people’s newscast, the
NBC local stations reeled under an executive who denigrated the
cause of women and then sat back as NBC’s flagship outlet in New
York scored a zero rating. Sometime after this, NBC separated its net-
work and local news departments, attracted new leadership, and went
on to become one of the field’s most progressive entities.

If the story has a hero, it is ABC, the broadcast institution that
least interests the experts. ABC was television’s greatest underdog. Its
current strength as part of the Disney empire stems from its tradition
of not fighting the people. This started with one of the most inexplic-
able events in the annals of American television, when the gnat called
ABC invented a concept called “Eyewitness News” and then scored
not measured but Carthaginian ratings victories over NBC and CBS.
The ABC stations were among the first to hire news consultants, the
first to implement research, and the first to advance women and mi-
norities, and they elevated a TV news paradigm in the face of the most
malignant elite criticism in the history of American journalism. Yet all
along it was plain that what experts were calling the “Almost Broad-
casting Company” was a King Kong in the making.

Finally comes CBS, a “tiffany” network that couldn’t find its
backside with both hands. The local CBS station is credited with the
first long-form news as well as with technical feats that led to VCRs
and home video. Yet TV news had no greater turning points than
when CBS fired local “Walter Cronkites” in Chicago, Philadelphia,
and Los Angeles. Then, battered by ABC, the local CBS went on to fire
news directors, reporters, producers, and more anchors, en route to its
1970s reputation as the lord high executioner of TV news. One of
many attempts to rebound was a promotional cavalcade in which CBS
had a local news anchor dress in a costume that made him look like a
cross between Porky Pig and the Werewolf of London. While this was
happening, the national media began a search-and-destroy campaign
against “Eyewitness News,” with the confused CBS leading the
charge. Cronkite publicly denounced the nation’s local station man-

www.pathagar.com



Introduction xvii

agers and news directors as “suckers for a fad—editing by consul-
tancy” at the very moment CBS itself, at the local level, had made a
massive commitment to news consulting. Nothing has more domi-
nated the literature on television news than the continuing efforts by
authors to cheer a “CBS tradition.” This “tradition” as revealed here
will amuse the reader as nothing else.

The book is a history, and while the main theme of people’s news
has stood the test of time, many circumstances have changed. Ten-
sions between network and local news have eased as the former
realizes its dependence on the latter. The Fox network, built from
owned local TV stations that don’t have to carry a newscast from
New York, exemplifies the 50-year trend. In addition, specific TV sta-
tions characterized here as winners and losers may not be those today,
and the parts of the book recounting criticisms do not necessarily re-
flect the current views of the same critics. Given local TV’s far-flung
structure, it was impossible to account for some conflicting claims of
what was first. It should also be noted again that a promise by the au-
thor was made, and kept, that personal and professional sensitivities
be upheld in using the confidential consulting materials.

Finally, in establishing the decline of the New York networks, the
objective was not to diminish their landmark contributions to broad-
cast journalism. Indeed, one of the highlights of the project was the
opportunity to involve Cronkite and his CBS staff in the research.
Cronkite would argue that CBS, too, had a people’s news tradition,
which in his personal case—as the reader will see through actual re-
search on Cronkite—was true. More persuasively, Cronkite was
committed to accuracy, immediacy, enterprise, and hard work, ele-
ments. of journalism that should bind national and local news.
Although he is wrong, it is impossible not to be impressed with
Cronkite’s steadfastness in pleading that television’s local level in-
fected the information process. Just listening to Cronkite say the
words “Eyewitness News” was an unforgettable experience.

Still, the times have changed. For better or worse, local TV news
is in step with them. It is a field that can serve everyone, its detractors
and proponents alike, by giving the story of TV news a fresh start.

www.pathagar.com



www.pathagar.com



x

NEWS IS PEOPLE




www.pathagar.com



CHAPTER

Famous for
Fifteen

Minutes
(1947-1959)

World War II was over, and the troops had returned. To GI Janes and
Joes who had gone forth from the nation’s largest city, homecoming
had meant Coney Island, the Bronx Zoo, Brooklyn Dodgers baseball
games and the New York Daily News. “All news is local,” Joseph
Medill Patterson had proclaimed in founding the Daily News in
1919. Indeed, nothing in New York better said “New York” to the
millions of average people who lived there.

They printed it vertically like a magazine in what printers called
a tabloid design. The Daily News was the source of this term
“tabloid,” although not because of its shape but because of what was
on the cover and carried inside. There were pictures everywhere, lots
of big headlines, and stories about cops and killers, dogs and debu-
tantes and where to go to buy shoes. The city’s elite snickered. at this
newspaper, but with the war over and local happenings being the big
news, at least to those Janes and Joes, the aging Patterson was not
perturbed. With a daily circulation of three million, five million on
weekends, the Daily News was the most widely read newspaper in
U.S. history. On East Forty-second Street, chiseled in black marble
over the main entrance to the Daily News, were the words “He made
so many of them,” the rejoinder to Abraham Lincoln’s famous re-
mark “God must have loved the common people . . . .” Fittingly, it
was inside that building that local TV news began.

www.pathagar.com



4 Chapter 1

To succeed with the masses, the Daily News had had to keep up
with the masses, so it was far ahead of most in spotting the fast ap-
proach of television, the new people’s medium. In the span of just a
few weeks in 1946, it had applied for and received from the FCC a
TV license for New York, a big moment for the newspaper. The cele-
brating ended just as quickly. With nearby cities as large as Baltimore
and Boston with no TV stations, New York already had three, and a
fourth was on the way. Ominously for the Daily News, each was
owned by a network, and each was a flagship of chains of outlets that
soon would stretch from coast to coast. On Channels 2 and 4 were
CBS-owned WCBW (later WCBS) and NBC-owned WNBT (later
WNBC), while on Channel 5 was WABD (later WNYW), owned by
the Dumont network. Beginning test patterns on Channel 7 was
ABC’s WJZ (later WABC). Off by itself on Channel 11, the Daily
News signal, was New York’s first independent station. Lacking a na-
tional advertising base, Channel 11 had no hope of enlisting marque
attractions such as Channel 4’s Milton Berle and Phil Silvers or Chan-.
nel 2’s Ed Sullivan, hit entertainers eventually known nationwide.!

What Channel 11 could do, though, was offer a local news ser-
vice. Local news was the specialty of the Daily News. Scrambling to
get anything on the air by the spring of 1948, there were indications
a televised local news show might carve a definitive competitive niche.

Although Channels 2, 4 and 5§ had been carrying 15-minute news-
casts, they were filled with national and worldwide news. Moreover,
the nightly news on Channel 4 had just taken on a national sponsor,
Camel cigarettes, and a nationally known newscaster, John Cameron
Swayze. Smiles appeared at Channel 11 when Channel 4’s local
newscast, the “Camel News Caravan,” was beamed down the NBC
line as the first network news. That was in February 1948. Others
seemed sure to follow, so no one at Channel 11 was surprised when
CBS transferred a photogenic network radio correspondent named
Douglas Edwards to Channel 2, where the first CBS evening news
would originate a few months later. “The networks did not add a local
newscast,” recalled Leavitt Pope, one of the first Daily News execu-
tives moved to Channel 11, and “this was crucial in deciding what we
were going to do. . . . Our plan was for a people’s newscast,” one that
would target the masses and counter the “big journalism” ventures on
the network stations.2

A people’s newscast was auspicious for an important additional
reason. Since the 1920s, when it had conducted streetcorner
interviews to document the people’s preferences, the Daily News had
relied on research in news decision-making. Patterson, in fact, had de-
manded research as a way to suppress the managers’ “country club”

www.pathagar.com



Famous for Fifteen Minutes 5

instincts.3 “We knew,” Pope would explain, “that not many of us
were like the people we served. There were differences we had to
know.” The research would advance into regular readership surveys.
Despite seat-of-the-pants survey techniques, and scoffs from profes-
sional researchers, the Daily News nevertheless had ferreted a
forward-looking parameter: a breakdown of news preferences by
social class. In 1948, the newspaper had gone so far as to advertise
one of these studies, which showed to no one’s amazement its over-
whelming acceptance in New York’s “Middle Class,” exactly 60.1
percent of the population.# While it was not known how the Daily
News had arrived at this figure, it was nearly identical to an authori-
tative measure soon to shape all of local TV news. New York’s middle
majority was not just loyal to the Daily News; in 1948 they were
buying TV sets at fever pitch.

Thus, with the stakes very high, Channel 11 pulled out the stops.
Its 1948 news budget of a half-million dollars exceeded amounts then
being spent to get entire TV stations on the air.5 E M. Flynn and Allen
Martin, Channel 11’s general manager and news director, followed
Pope, the vice president for programming, to the television operation.
Twenty-six additional people joined the news staff. John Tillman
became the first local news anchor; Joe Bolton, the first weathercaster;
and Guy Lebow, the first sportscaster. The chief photographer appro-
priately was named Ed Clarity.6 In the meantime, the Daily News had
purchased for Channel 11 a half-dozen portable film cameras, as
many news cars, a high-speed film processor, and two huge remote
trucks with live capability. ‘Channel 11 even had an airplane for
aerial coverage.”?

The plan was pinned to two polished local nightly newscasts, one
initially of 10 minutes at 7:30, the other initially of 15 minutes at 11,
following prime time shows, Local TV’s “Eleven O’Clock News” had
begun as a special piece of Channel 11 strategy. At that hour, all sta-
tions but Channel 2 had signed off. The research had indicated that if
viewers could be persuaded to stay up for an 11 p.m. newscast, their
dials already would be set on.Channel 11 when the next day’s pro-
gramming began.8 Not only this, the 11 o’clock hour and the station’s
position on the TV dial worked wonderfully in news promotion. An
advertising campaign touting “Lucky *Levin” was seen all over New
York.?

Promotion also rested on naming the new TV station. In picking
the call letters, Channel 11 wanted a handle, not a stuffy corporate
.abbreviation. It also wanted to drive home its companionship with the
immensely popular Daily News. Because the Dasly News bannered it-
self as New York’s picture newspaper, the call letters “WPIX” were

www.pathagar.com



6 Chapter 1

selected. “[P]ronounce it Pix,” the Daily News urged.10 Spinning
from the call letters was the newscast title, “Telepix Newsreel.” “Now
that the radio wave can be made to carry pictures as well as sound,”
read a gigantic promotional ad, “WPIX brings to Television the expe-
rience of The News.” The station promised to “find, get and deliver
stories [and] to be always a reliable medium of information, educa-
tion, and understanding.”!! A final preparation was announcing the
station’s motto: “First On Scene, First On Screen.” 12

Local TV news began with a flourish. “Telepix Newsreel”
debuted on June 16, 1948, the station’s second day. The big event in
New York at that moment, and the lead story, was Channel 11’ own
sign on.13 The next day, when word came that a DC-6 airliner bound
for LaGuardia Airport with two dozen New Yorkers on board had
crashed in Pennsylvania, a WPIX newsreel crew boarded the news-
plane and winged to the scene. That evening, while the network
stations carried week-old material from Jerusalem and Berlin, the
7:30 p.m. edition of “Telepix Newsreel” was dominated by updates
on the crash. Between programs, a WPIX announcer kept telling view-
ers “film at 11,” a phrase that stuck. In what the national trade
newspaper Variety termed a “news gathering feat,” the New York
audience saw a complete visual report of the tragedy less than 10
hours after it had occurred.14 “Television Row was talking yesterday
about the dramatic news beat of WPIX,” Ben Gross of the Daily
News wrote, “Put this down as the first of WPIX exclusives. There
will be many more to come.” !5

Gross’s prediction was accurate: By the end of 1948, features that
would still define local TV news 50 years later had already been
demonstrated. WPIX became the first local station to originate an en-
tire newscast from a remote location, this at the Republican
convention in Philadelphia. The local angle was New York Governor
Thomas Dewey’s presidential nomination. WPIX then introduced a
technique called the “mini-documentary” in a week-long series of re-
ports previewing the startup of Idlewild Airport. The first reporter
“live shots™ were seen when WPIX covered the opening of the airport
that August. Later, when two Navy ships bound for New York col-
lided 1,200 miles off shore, out of range of the four-seat newsplane,
WPIX scooped the local and national media by reaching the scene in
chartered 50-seat DC-4.16

In a turn of events even more portentous, WPIX became the first
TV news organization to discover the medium’s true challenge: not
the occasional big events but the days, weeks, and sometimes months
when nothing big occurred. As “Telepix Newsreel” fell into a routine,
viewers usually witnessed events carried on a typical day in the Daily

www.pathagar.com



Famous for Fifteen Minutes 7

News. The “little news” agenda was dominated by fires, crimes, and
outbreaks of\’ isolated violence, so much that there was barely a day
when police, firefighters, and mayhem did not appear. Even more fre-
quent were political events, council meetings, public proclamations,
groundbreakings, and the arrivals of celebrities.

In an attempt to liven this daily array of “blotter” news, WPIX
humanized its reporting. The news personalities sometimes broke
from the script and chit-chatted, this informality visible when
WPIX heralded a TV version of a popular Dasly News column
known as the “Inquiring Fotographer.” It was the advent of TV’s
“man-on-the-street” interview. From this followed consumer stories:
advice on buying new cars and tips for beating the crush of holiday
mail. Feature stories, which on one WPIX newscast had included up-
dates on a baby platypus at the Bronx Zoo and reports on children in
a Bronx neighborhood leaving for summer camp, often were the most
popular news items of all.17 “People hear too much talk [and] too
many high-sounding words,” WPIX news manager Carl Warren re-
marked. “If we've learned one thing, it [is] that the television audience
wants less talk and more of the on-scene feel. . . .”18

Convinced they were on to something, Warren, Pope, and the oth-
ers were heartened by the first Nielsen ratings in 1948, which not only
showed “Telepix Newsreel” as one of WPIX’s most-watched pro-
grams. With a 15 percent share of the audience, it had almost as many
viewers as the nationally sponsored network newscasts on Channels 2
and 4.

Yet in the city where the big networks were born, and opinions on
the media were formed, network news already was king. Despite a
surprisingly large audience; “Telepix Newsreel,” like the Daily News
itself, was passed off as a carnival act. It was something new for New
York’s many media critics to harpoon. Only a month after the debut,
a July 1948 Variety article summed up the reaction by first question-
ing whether WPIX’s newscast, containing news that either could be
filmed or covered live, even constituted journalism. Then hailing the
networks’ strides in digesting national and global events, Variety went
on to condemn the local approach on Channel 11—“stunts, enter-
tainment, and people on the street”as a “tabloid technique” by
comparison.1?

While WPIX pressed on in New York, more trial and error
had been unfolding in Chicago and Los Angeles. In the nation’s

www.pathagar.com



8 Chapter 1

second- and third-largest cities, the impetus for local news had been
the same as in New York: a struggle by independent stations against
the iron grip of the networks. In Chicago, WBKB, then an indepen-
dent outlet, had initiated a local newscast in 1947. A year later, the
first local news competition appeared when a more ambitious effort,
the 15-minute “Chicagoland Newsreel,” was started by rival WGN
just days before WGN lost the CBS affiliation to WBKB.20

More spirited was the activity in Los Angeles. KTLA, the first TV
outlet on the West Coast, was a “sister station” to Chicago’s WBKB;
this meant they were owned by the same company, in their case, the
mammoth Paramount Pictures corporation. Planning to use television
for its motion picture distribution, Paramount was forced to abandon
this idea following its breakup by the Justice Department in 1948. By
then, long past the point at which it could jockey for a network affil-
iation, KTLA was resigned to a future as an independent, as was an
outlet called KTTV, owned by the Los Angeles Times. KTTV had just
had its affiliation stripped when CBS purchased the station that be-
came KNXT, later KCBS. KTLA and KTTV responded immediately
‘with local newscasts. Their competition in the late 1940s marked the
first TV “news war.”

The battle between KTLA and KTTV initially shaped up over live
coverage of breaking events. A landmark in television news, and one
which exquisitely depicted the power of people’s news, occurred on
April 8, 1949, when a three-year-old girl named Kathy Fiscus stum-
bled into a 110-foot abandoned well in the Los Angeles suburb of San
Marino. While the network stations continued with their entertain-
ment programs, the two Los Angeles independents dispatched several
tons of mobile equipment, including large banks of flood lights, and
provided around-the-clock live coverage of an eventually unsuccessful
rescue attempt.2! With newscaster Stan Chambers giving descriptions,
KTLA remained on the air for 25 hours. KTTV, though, was able to
tout its slightly longer coverage of 27 hours.22 In a study of this event,
Dartmouth’s Mark Williams noted that “in many ways television was
making news by covering news. The overwhelming public interest and
concern for Kathy’s rescue, which by many accounts virtually brought
the city to a standstill, merged in a silent way with . . . television, still
new to most as an apparatus, and especially new as a primary source
of ‘live’ news coverage.”23

While the two stations would tangle in many similar contests, in-
cluding their continuous coverage of a child kidnapping in 1951,
KTLA's technical prowess proved no match for KTTV. It was master-
minded by a producer-engineer named Klaus Landsberg, who had
escaped Nazi Germany and, while working for the Dumont company,

www.pathagar.com



Famous for Fifteen Minutes 9

had invented the system that made live news possible. In 1952,
Landsberg arranged another local news watershed, KTLA’s live cov-
erage of an atomic bomb explosion 300 miles away in Nevada.24 As
Sherrie Mazingo of the University of Southern California would write,
“The preliminaries to this telecast as well as the telecast itself were as
anxiety-ridden and suspenseful as any movie scene from Holly-
woo0d.”25 Landsberg died three years later, his large yet scarcely
acknowledged legacy to television news the first use of portable video
cameras, the first truly mobile live transmitters, and in 1958 the first
live TV news helicopter. All of these had come at KTLA.26

Nevertheless, because of something still newer, KTTV would
wind up the champion of Los Angeles TV news throughout the 1950s.
KTTV’s innovation was the first six-figure TV news star.

Not long after the Fiscus spectacle, the family that owned the Los
Angeles Times and KTTV amassed salaries and benefits totalling more
than $150,000 to hire as KTTV’s newscaster a nationally known
radio commentator named George Putnam. At the time, Swayze and
Edwards, the network anchors on NBC and CBS, were earning one-
tenth as much. Putnam had been the understudy to NBC’s Walter
Winchell, by far the era’s best-known radio news figure, Edward Mur-
row’s later reputation as the father of radio news notwithstanding.
Unlike the shrill and chattering Winchell, Putnam had what Winchell
had called “golden pipes.” Winchell had been so impressed by Put-
nam’s remarkably rich, resonant, and ear-catching delivery that he
blazoned Putnam’s voice as “the greatest in American radio.”

On television, Putmnam kept this commanding presence. Even so,
he came through as a passionate and gut-level newscaster, particularly
when he shared what most recognized as conservative political views.
He was the first TV news sensation. Each night, Putnam stood beside
an American flag, signed off with his signature line “Here’s to a bet-
ter, stronger America,” and then winked at the camera.2? In Los
Angeles he was as much a household name as Humphrey Bogart,
Grace Kelly or any of the other international celebrities who lived
there.

Putnam offered a distant glimpse of a star system destined to pro-
liferate in and then dominate local TV news. In a 1953 survey, KTTV
news manager Bob Allison disclosed that Putnam was earning almost
as much money as that defraying all the station’s other news expenses,
including the salaries of 10 other people.28 This talent fee, though,
was more than offset by KTTV’s 35 percent share of the audience.
Flush with ad revenues from this “385,” a stratospheric rating, KTTV
could have paid Putnam’s salary several times over. Indeed, every time
Putnam renegotiated his contract, more money came his way. By

www.pathagar.com



10 Chapter1

1960, Putnam was earning $350,000, an amount that in real terms
would have equaled well over a million dollars in 1983, the year the
first seven-figure local news salary, commanded by New York’s Ernie
Anastos, actually was paid.2® “Was I bashful about the money? Not
for a second,” Putnam would relate. “Channel 11 [KTTV] had
accountants, and they were not about to give me a penny more
than I was worth.” Putnam also was oblivious to criticisms of his
wink-at-the-camera delivery. “All of the so-called experts felt my style
was not in keeping with ‘good journalism.’ I said, “Who cares about
them?’ Whenever the red light went on,” Putnam stated, “I tried to be
myself . . . [and] the people responded. If you can reach the people,
that’s all that matters.”30

Personalities like Putnam and spectacular coverage like KTLA's
cut grooves that would extend far into the future. Yet almost imme-
diately these path-breaking independent stations were overshadowed.
Television had just entered its “Golden Age,” the leading event the
FCC’s lifting of a four-year “freeze” on station licensing in 1952,
which brought 555 new local TV stations to the air. In a defining mo-
ment in U.S. TV, all of them would affiliate with one of the New York
networks, ABC, CBS or NBC. From this point onward, three big net-
works and hundreds of otherwise autonomous local stations would be
locked in a relationship never as harmonious as many made it out to
be. On paper, the local stations actually mastered the arrangement.
They controlled all the transmitters, but as long as New York had a
monopoly on the nation’s popular programs, the networks were in
charge.

Indeed, from the beginning of the network-affiliate system, the af-
filiates relied on the networks for entertainment fare. Hit shows such
as “I Love Lucy” were turning millions of dollars in profits, and local
stations had hastened to get these offerings on the air. Even though the
freeze had ended and the FCC had ordained more local fare, the rush
to affiliate began a dark period in the development of local TV. Inter-
estingly, local origination had been more robust during the freeze than
immediately after it, this because network lines leading from New
York had yet to extend from coast to coast. Pre-freeze stations in the
Midwest and Far West had to produce their own shows. Yet after the
freeze, only a handful of stations spearheaded local programming.
Fewer still emerged as leaders in local TV news.31

This short list of early news-active stations was not unimportant,
though. It had included an extremely significant contingent of local
TV properties: those actually owned by the big networks. In the pol-
icy statement ending the freeze, the FCC had limited to five the
number of stations a company could own. Even the networks could

www.pathagar.com



Famous for Fifteen Minutes 11

hold no more than five local licenses. Although this was a small num-
ber and would not appreciably increase until the FCC lifted
ownership rules in the 1980s, power concentrated in these five-station
groups. Each network had used its muscle to arrange its five stations
in the very largest cities. Crucial to the networks’ bottom lines, these
network owned-and-operated stations, known as “O and Os,” were
carefully followed throughout the TV industry. Notable among them
was WNBC in New York, which reinstituted local news in 1954; for
the next 15 years, WNBC was the pillar of local TV news. It com-
manded more viewers than any station in the country. Almost as much
of a local news powerhouse was Washington’s WTOP, half-owned by
CBS. It was there that future CBS anchor Walter Cronkite was first
seen in TV news. Also resource-laden, two other CBS-owned stations,
WBBM in Chicago and WCAU in Philadelphia, were dominant in
their markets.

These network-owned local newscasts were informative but by
most accounts not very interesting to watch. Operated by the network
news divisions, they were facsimiles of network newscasts. They kept
visual effects to a minimum, avoided video technology and seemingly
aspired to be “televised newspapers.” One man read out loud all the
news. This approach, known to insiders as the “man-on-camera” for-
mat, was the most efficient means for compressing the day’s news into
a 15-minute time span, the limit of all network and local newscasts.

. Against this man-on-camera idea, though, a new thread in local
TV news began to twist. According to a local news newcomer in Min-
nesota, Bill Tucker, “The thing that caused many in local news to
question network news was a sense [the networks] lacked creativity,
that they had a single idea when here you had this new medium with
all sorts of new possibilities.” The problem in 1953, as Tucker saw it,
was pinpointing the cities where more had been done. “Back then,”
he explained, “there were no consultants, nobody who could tell you
what was happening in different cities. The networks were all you
knew,”32

So Tucker, intrigued by the possibility that there were varying
techniques in TV news—and by his notion that one city’s local TV
news could be modeled on the local news somewhere else, that ideas
could be transplanted into others—took on the task himself. He de-
fined a function news consultants later would assume. It started when
Tucker, halfway through a master’s degree program at the University
of Minnesota, proposed as a school project the first national study of
local news. Even though he had just been hired as a news writer at
Minneapolis-St. Paul station KSTP, he won the support of station
owner and broadcast pioneer Stanley Hubbard, Sr., a person who like

www.pathagar.com



12 Chapter 1

Tucker had been restless with the network concept and interested in
everything Tucker might find out. Hubbard and his sons, the heirs to
KSTP, eventually would become famous for bucking the establish-
ment. They were synonymous with the contempt leading local
broadcasters often directed at New York. Though KSTP had been
NBCs first local affiliate, in 1977 the Hubbards would stun the TV
industry by dumping the “peacock” network and switching to the
then-weak ABC. In 1984, the Hubbards struck again by instituting a
satellite news cooperative called CONUS. With CONUS local news-
rooms could obtain distant news feeds without contact with their
networks. Tucker had started the Hubbards thinking in maverick
terms. As their “Marco Polo,” Tucker traveled around the country
and brought back glowing reports of how local TV news in at least
some cities had progressed.

An example was the first city Tucker contacted, New York, where
he studied WPIX. In filling out a preliminary questionnaire, news di-
rector Walter Engels detailed the ways the WPIX newscast had
departed from the networks’ man-on-catera format. WPIX had em-
phasized its “friendly” news team and had established a format that
stressed interviews with people on the street.33

Expecting WPIX to be the most progressive in local news, Tucker
subsequently found that Baltimore’s WMAR, a CBS affiliate, actually
had a more sophisticated news. This station claimed 23 pieces of
equipment, including two sound-on-film “Auricon” cameras and six
silent “Filmo” cameras.34

Yet even WMAR was outdone by NBC affiliate WBAP in Fort
Worth-Dallas, which reported no fewer than 17 film cameras, more
than the NBC and CBS networks put together.35 This wild enumera-
tion of field cameras piqued the curiosity of Tucker, who quickly
pencilled “Fort Worth” on his travel itinerary. When he arrived at
WBAP, Tucker found that all this hardware was, in fact, being used.
He was awe-struck to discover that WBAP’s “Texas Newsreel” liter-
ally was just that: 15 minutes of continuous filmed reports dressed as
newsreels—with no newscaster.

WBAP’s 1950s newscasts under news director Jim Byron were the
antithesis of the Swayze-Edwards newscasts on the networks. Byron’s
no-newscaster newscast continued until 1963, when expansion to a
half-hour did finally necessitate a presenter. Until then, Byron fulfilled
the hope of many later news directors who would yearn for a news-
cast without “star” anchors. CBS’s Walter Cronkite, by then a
correspondent and special events anchor, said he had shared this
yearning. “We discussed at CBS many times . . . the possibility of get-
ting rid of the anchor person,” Cronkite stated in a 1989 interview.

www.pathagar.com



Famous for Fifteen Minutes 13

“But . . . every time we studied other ways to do the evening news
broadcast, we came up with the fact that [a newscast with personali-
ties] was best.”36 Even so, all through this period, Fort Worth’s NBC
affiliate demonstrated that a newscast without anchors could be done.

Of all the questionnaires, none was more eye-opening than the
one from CBS affiliate KFMB in San Diego. This was because its news
director was one of the “big” and “great” figures from network news.
He was Paul White, the first director of CBS News and a Peabody
Award winner, who had moved to San Diego because of an arthritic
condition. Tucker would find White an individual much affected by
his experience in local TV news. Struck by television’s potential for
reaching everyday people, White’s thinking had moved far afield from
that recalled by his former colleagues in New York.

White had told Tucker “there’s nothing wrong with trying to
make [TV news]) as interesting {or ‘entertaining’) as you can.” For ex-
ample, “in the local reel one night, I wrote for the announcer: ‘Did
you ever see a baby giraffe try to get on his feet for the first time? Well,
take a look at what happened today at the Zoo.”” Another example
had come when White stationed a KFMB photographer outside a
flower shop before Mothers’ Day, “in the hope that a grubby little boy
would come along, look in the window and come out with posies. It
did happen, it was unrehearsed and it made as charming a bit as we’ve
ever filmed.” Another concept was the “twister” shot, filmed items
ending with the unexpected. “A good example might be a heat wave
story,” White explained. “We did the usual beach scenes . . . and then
ended up with a cute three-year-old girl in a head shot carrying a para-
sol pirouetting before the camera. Then, as she turned and walked
away, it became apparent that she didn’t have on a stitch and we shot
her . . . for a two-or-three second finale.”

White had been so enthralled by the potentials of little journalism
that his single-spaced, typewritten comments spilled over onto two
additional pages of the questionnaire he returned to Tucker.37
When it came time for the field’s major trade organization, the Radio-
Television News Directors Association, to pick a namesake for its
most prestigious award, it would honor the man who’d been im-
pressed with the baby giraffe and the grubby little boy.

Tucker felt the 1950s” most progressive newscast, and the one
later emulated by Hubbard, was that seen by Miami viewers on CBS
affiliate WTV]. With a “65” share, WTV] had the highest ratings of
any local newscast in the country, and Tucker could see why. In
Tucker’s words it was “distinctly non-network” and had a “home”
station touch. Tucker’s report noted a “living room setting” high-
lighted by a broad “window with [a] downtown picture of Miami

www.pathagar.com



14 Chapter 1

illuminated from [the] rear.” This “skyline” innovation eventually
would be seen on local TV newscasts in every city. Yet according to
WTV] news director Ralph Renick, content had made the difference
in the ratings. Unlike White, Renick stressed crime news. In fact, by
Renick’s own account, his newscast might have been titled “Miami
Vice.” “[Our] concentration [is] on ‘Spot News,’” he emphasized,
“we gear our operation to having an MP cameraman at the scene
when news is happening—this takes radio-equipped wagons [and] co-
operation with police and fire agencies.” Good breaking news, he
insisted, “can be done.”38 With this type of news philosophy, Renick
would ascend as another TV news great. He was the only local TV
news figure ever to win that Paul White Award.

Tucker had gone on to isolate about four dozen other progressive
local stations. Yet hundreds of others were doing as little in news as
they could. In one respect all local news had been bolstered by the li-
censing boom, for under FCC rules each station had to devote one
hour out of 10 to programs relating to news and public affairs. Every
city graced with a new TV station also had a new source of local
news.

However, to owners, and patently to an FCC that had to force-
feed news, it was inconceivable that newscasts could compete with
entertainment programs. Back in 1948, for example, the “15” share
delivered by WPIX had been considered a feat. Still, that “15” had
paled next to Milton Berle’s “86.” The rest of the Golden Age brought
one clue after another to the difficulties TV news would face. Savaged
in the ratings, Murrow’s acclaimed “See It Now” documentary series
on the networks had just been canceled. Likewise, for not meeting rat-
ings expectations, the CBS and NBC network newscasts had been
pulled out of prime time and pushed into earlier time periods with
fewer viewers. Because of the ratings predicament, NBC’s Swayze, the
first network news anchor, was fired in 1956 and replaced by Chet
Huntley and David Brinkley.

The troubles were illustrated in many other ways, none better
than in model blueprints by architectural firms building the first TV
stations. One drawing by Kramer, Winner, Kramer of New York
showed a local newsroom no larger than an adjacent restroom.3%
Consistent with this blueprint was a prototype personnel chart circu-
lated to local stations by CBS. It listed 51 station personnel—and one
“local news man.”40 That this “one man” was doing little more than

www.pathagar.com



Famous for Fifteen Minutes 15

trimming dispatches from wire services and reciting them on the air, a
practice known as “rip-and-read,” was documented by the RTNDA,
which had just shown in a survey that only 17 percent of network
affiliates had people who wrote their own news stories.41

All this had exposed a problem in TV news that was not easily
managed and that would never really go away. The public was indif-
ferent to news. As Tucker commented, “Janes and Joes were not news
junkies. Not a little but a lot was needed to get them to tune in.”42
Mindful of this, hundreds of TV stations carried local news only to
satisfy the FCC. All over the country, home screens bore a lone news-
caster sitting behind a desk or standing at a podium and reading news
dispatches out loud into a camera, one dispatch after another, the sim-
plest way news could be telecast. Indirectly, the big networks
influenced this inaction. They had legitimized the man-on-camera for-
mat, which local stations could emulate for almost no money. Beyond
this, the networks had virtually dictated the newscast’s 15-minute
time frame. Because at the dinner hour the networks carried 15-
minute newscasts, local stations had to have a similar 15-minute
report. A local newscast longer than 15 minutes would consume part
of the next half hour and throw schedules out of whack. At 11 p.m.
NBC affiliates additionally were blocked because the “Tonight Show”
with Jack Paar began at 11:15.

Moreover, cleaving to yet another network norm, the news-only
newscast, the first local newscasts did not contain weather and sports.
Challenged each night merely to fill 15 minutes, many stations did
carry forecasts and scores. Yet only at independent stations were
weather and sports integrated into a single newscast. In the beginning,
weather and sports were separate programs, each with their own
theme music and credits and always their own sponsors. Across the
country, the viewers’ 15 minutes of local news frequently consisted of
five minutes of news, followed by five-minute weather and sports tele-
casts.

The networks, though, had not decided everything. Indeed, two
local concepts had risen as the hallmarks of TV news in the so-called
Golden Age.

The first was a grabbag of ideas aimed at getting people to watch
those weather programs. In most cities, 1950s weather reports were
known less for their forecasts and more for the gimmicks local
stations had devised. At WSM in Nashville, for example, poet
weathercaster Bill Williams delivered his forecasts in verse. “Rain
today and tonight. Tomorrow still more rain in sight,” he would
report.43 New York’s WNBC also had poetry, only that sta-
tion’s weather program featured two local celebrities, an actual

www.pathagar.com



16 Chapter1

weathercaster dressed like an artist, in a smock, named Tex Antoine,
and Antoine’s artistic creation, a puppet named Uncle Wethbee.44 At
WITI in Milwaukee another weatherpuppet actually delivered the
forecast. Albert the Alleycat was so popular that it later was rated as
a top Milwaukee news personality.

Back in New York, yet another concept had been unveiled in the
attempts of WCBS and WABC to compete against WNBC'’s Antoine
and Uncle Wethbee. Both stations hired females. Carol Reed started at
WCBS, followed by Janet Tyler at WABC. After Tyler departed,
WABC divided the assignment between a former Miss Chicago named
Penny Wright and a former Miss Florida named Jan Crockett,
who played a ukelele. Station manager Joseph Stamler revealed
WABC'’s strategy: “We feel that women—or ladies—have greater
acceptance than men, because, well, with the contribution of an
attractive-looking personality the men prefer to look at and the
women are attracted to because of the fashions they wear, we’ve re-
ally got a two-fold program.”45 By the mid-1950s female actresses,
models and beauty pageant winners were working weather maps at
local stations all over the country, including Washington’s WTTG,
which hired singer-dancer Cindy Dahl, and Miamis WITV, where
Maxine Barrat appeared each night in a bathing suit.46

More conspicuous than even this development was local TV’s other
Golden Age innovation, the routine use of main newscasters in adver-
tising. NBC News undoubtedly helped legitimize this practice by heavily
identifying Swayze with Camel cigarettes. Yet long after the “Camel
News Caravan” disappeared in 1956, the newscaster-as-merchandiser
flourished at the local level. Thirty-second commercials had not yet been
invented. Sponsors purchased entire programs on a sustaining basis
and, go differently than the stars of entertainment programs, newscast-
ers had to perform their commercials.

Viewets in Providence grew accustomed to seeing WJAR’s Russ
VanArsdale finish his newscast by hoisting a glass of Knickerbocker
Beer.47 In Philadelphia, WCAU newscaster John Facenda did the same
for Eslinger Beer, while WCAU. sportscaster Jack Whitaker gained ac-
claim for pouring a local brand of wine into a glass that rested on a
white mink stole.48 Others sat on sofas and chairs for local furniture
stores and delivered monologues lauding local utility companies.4? At
WTV], Renick’s benefactor was the local Frigidaire distributor. The
most memorable of Renick’s hundreds of appliance commercials oc-
curred when a WTV] employee placed some used diapers in a
refrigerator a surprised Renick opened while on the air.50 The sus-
taining news sponsor of Cleveland’s WEWS was a munitions
contractor called the Cleveland Tank Plant, so toy tanks were placed
on the news set.51

www.pathagar.com



Famous for Fifteen Minutes 17

Because of this practice, a dilemma that became common in local
news had occurred at another Cleveland station. At WJW sportscaster
John Fitzgerald feared for his credibility when after years of touting
the Carling Brewing Company the station found a new sponsor—
another brewery. “You can’t just go on one night and say you like one
brand of beer, and then go on the next night and say you like some-
one else,” Fitzgerald complained.52 Fitzgerald survived but wished he
had had the problem of WBBM newscaster Fahey Flynn, who was so
popular in Chicago that his many sustaining sponsors had to be jug-
gled. Flynn was the spokesperson for Standard Oil, Illinois Bell, the
Santa Fe Railroad, and Illinois Blue Cross.

Not all of these sponsorships were arranged locally. Years before
news consultants appeared, far-flung local newscasts had been net-
worked by huge corporations, most notably the Standard Oil
Company of New Jersey, later known as Exxon, which sustained
newscasts called “Esso Reporter” at 100 local stations in the East and
Midwest. These Esso newscasts featured the Standard Oil theme
music, company logos on the jackets of the newscasters, and a special
“Esso Reporter” studio sign devised by the company’s ad agency.
Cronkite had been an “Esso Reporter” on Washington’s WTOP.
Esso’s success inspired two of its biggest competitors. Standard Oil of
Ohio’s “Sohio Reporter” became an institution in the upper Midwest.

Then came Atlantic Richfield, later known as ARCQO, which sus-
tained weather programs at 40 local stations, mostly in the East.
Newly christened “Atlantic Weathermen” delivered forecasts dressed
as service station attendants. It was not until 1964 that the last of
these “Atlantic Weathermen,” Miami’s John Lascelles, faded away.53
While the service statior garb seemingly made the work demeaning,
TV forecasters jumped at the chance to be an “Atlantic Weatherman.”
They earned top dollar and looked forward to expense-paid trips to
the Bahamas for conclaves on weathercasting and gasoline prod-
ucts.54

Of all these national sponsorships, the most ubiquitous was that
of the Continental Baking Company. For a short time, viewers in
about two dozen cities saw a newscast called the “Hostess Cinnamon
Dainty Report.”55

Videotape was a four-year-old toy when the 1950s ended and not
available for archiving newscasts. Only a handful of local stations
filmed their newscasts with kinescope reproduction, and fewer still
preserved them. One of probably a half-dozen local statiors that did

www.pathagar.com



18 Chapter 1

save their first newscasts was KGW, the NBC affiliate in Portland,
Oregon. A 1959 edition of KGW’ 11 o’clock news called “Night-
beat” was a glimpse of what viewers encountered when they tuned to
1950s local news.

This program, all in black and white, opened with a 30-second
opening film montage of native Americans in costume at a nearby
Indian reservation. In fuzzy white letters the word “Nightbeat” was
superimposed over the film, while music resembling “Pomp and
Circumstance” was heard. Next, viewers saw newscaster Ivan Smith
standing at a podium. The news consisted of this dashing, resonant,
and serious-looking Smith reading out loud a succession of dis-
patches, with an occasional film. After seven minutes, he concluded.
Commercials followed and then a sports program began. Viewers saw
sportscaster Doug La Mear read sports stories much as Smith had
read the news, although sitting at a desk somewhere else in the studio.
After La Mear handled commercials for a local tire company, viewers
saw between a national-regional map and a giant logo for a household
finance company weathercaster Jack Capell, and, then, Capell’s
weather program. Prominent on the national map was a picture of a
covered wagon, which Capell was using to track the progress of a
wagon train expedition to Oregon, then marking its centennial.
“Nightbeat™ ended with the same film and music seen at the begin-
ning, only this time superimposed with credits listing all the news
services KGW had used. After the music rose to a swell, an announcer
chimed in and urged the audience to stay tuned for Jack Paar.56

Thirty-six years later in 1995, the first employees of KGW gath-
ered for a reunion. Such events were to become a ritual in the 1990s
as the startup stations of the 1940s and 1950s marked 40- and
50-year anniversaries. The same year KGW held its affair, veterans of
Philadelphia’s KYW renewed acquaintances. Another station of con-
sequence, New York’s WABC, also staged a reunion.

While nostalgia was the order, these events were rife with riveting
reflections on the evolution of television news. For example, at the
KGW reunion, the 1959 “Nightbeat” triumvirate of Smith, La Mear,
and Capell were the celebrants. Yet another person who was not
invited to the gathering was acknowledged again and again. He was
Frank N. Magid. Following its dominance in Portland through the
1950s and 1960s, KGW’s fortunes would slip in the 1970s, at a time
when a No. 1 rating stopped being a public vote of confidence and be-
came instead a managerial expectation, or so it had seemed. Magid, a
news consultant from “somewhere in Iowa,” was brought in and ac-
cording to Capell, “everything changed.”S7 There were ratings
pressures, new personnel and constraints on the way the veterans had

www.pathagar.com



Famous for Fifteen Minutes 19

done their jobs. Thinking about this gave the past a glow. As primi-
tive as their early efforts were, and notwithstanding weathergirls and
sustaining sponsorships, pioneers in reunion had not just fond assess-
ments of the 1950s. To many these had been the best years local TV
news had ever seen.

Among them was Richard Ross, KGW’s eventual news director,
who through most of the 1950s anchored news on KGW’’s sister sta-
tion, KING in Seattle. If anything had energized Ross and told him
television was “the place to be,” it had been the public’s unabashed
reaction to the new medium, seemingly a miracle. “You wouldn’t have
believed it,” Ross related. “People would not just come up to me and
shake hands. I could walk down any street in Seattle, and they’d holler
at me from a block away.” Ross remembered not just an adulation
and appreciation for local TV newscasters. “I'd get mail,” he said,
“from people who told their children not to undress in front of the TV
set because they thought I could see them. It was amazing. Being in
television in that era was the most unforgettable experience of my
life.”

This sensation was not confined to Ross. To have a job in local
TV news was to Oklahoma City newscaster Ernie Schultz “a dream
come true.” When Schultz was told “You’re hired,” he “couldn’t be-
lieve it was happening,” and he felt “everyone who worked in TV
news felt that way.”

Indeed, Boston newscaster Jack Chase couldn’t wait to leave for
work each day. “To me,” said Chase, “it was always fun and exciting,
and I enjoyed every minute of it.” One of the most overwhelmed was
another Boston newscaster, Jim Jensen. “I thought if I made a hun-
dred-and-a-half a week . . . I'd have a great life,” Jensen would
exclaim. “Life was terrific. I thought if I'd ever made a nickel more
than that, I’d be happy for the rest of my life.”

Yet as Dallas newscaster Eddie Barker pointed out, “We were not
stars—that was the thing about the 1950s. . . . We were journalists
who happened to be on television. . . . Management left us alone to
do our jobs.” Cincinnati newscaster Al Schottelkotte recalled the
same. “I had ideas on what was effective and a free reign in imple-
menting them. Management backed what I’d do every single time.”

Surrounding all this enthusiasm was a feeling that the best was yet
to come. “News departments were just beginning to expand,” noted
Cleveland newscaster Bill Beutel, “and everyone was talking about
technology, electronic cameras, satellites, you name it. You couldn’t
help but think TV news was just going to get better and better.”

Indelible to New Orleans newscaster John Corporon had been a
conversation he had had in the mid-1950s, “when someone told me

www.pathagar.com



20 Chapter 1

there’s something new coming on called ‘videotape’ that does for
video what audiotape does for the voice. I said, {This can’t be.’ . . .
The reason it was especially a lot of fun was that no one had been
down that road before.”

Beutel and Corporon would both wind up in New York: Cor-
poron, a later news director of television’s first local news operation,
the one at WPIX; Beutel, for 16 years to sit on a news set alongside
Roger Grimsby, the two of them playing a formative role in local TV
news analogous to Walter Cronkite’s in network news. Grimsby, a
Milwaukee and St. Louis newscaster in the 1950s, had a more cutting
perspective on the local news of that decade, as well as many other
things. “Yes, being a news director meant something then,” Grimsby
observed, “but you could do what you wanted because the public
didn’t care about local news. They wanted entertainment. . . . I don't
think we were as big as a lot of us liked to remember. In fact, we were
a lot like the people [artist Andy] Warhol talked about: famous for 15
minutes.” 58

The last thing Grimsby and most others expected as the 1950s
ended became a reality practically the moment the 1960s began. It
was the first glimmer that fame in local TV news might be tremen-
dous, that it might outstrip Warhol’s span of time.

www.pathagar.com



CHAPTER

Big News,
New Rules
(1960-1962)

The first watershed in TV newscasting occurred the night of October
2, 1961, when a Los Angeles station called KNXT crashed the
15-minute time barrier and offered viewers a continuous hour of
news. What KNXT had named “The Big News” had a big legacy. Its
personification and a fixture in Los Angeles TV news for the next 35
years, a stentorian-voiced local anchor named Jerry Dunphy, was so
much of a paragon in the entertainment capital that he became the
real-life model for the Ted Baxter character on the hit “Mary Tyler
Moore Show” comedy series. Anyone in America who could identify
Baxter also could identify Dunphy.

However, the plot behind the real “Big News” was vastly more
compelling that anything fiction writers could devise. Hardly a com-
edy, Dunphy’s hour-long newscast altered the thinking on TV news.
Opening the confines of the newscast while never losing sight of what
would be popular, KNXT finally demonstrated that news and enter-
tainment could co-exist. For the first time in television, a TV newscast
would turn a significant profit. Long-form news was a local creation.
Two more years would elapse before the New York networks unveiled
their version; half-hour newscasts started in September 1963 on NBC
and CBS. By the standards of local TV news, these network half-hours
were already a blip.

The story of “The Big News” in far-off and forgotten Los Angeles
would drip with implications, including more people’s news techniques -

21

www.pathagar.com



22 Chapter 2

and local TV’s first serious reaction to New York’s indifference. Yet at
the exact moment “The Big News” was being conceived, a different
event in Washington, D.C., had pointed the field even further ahead.
The Federal Communications Commission had just saddled KNXT
and all other local stations with a new policy called community as-
certainment. Ascertainment was the legal term for audience research,
a new, strange, and expensive practice. Maddened by weathergirls,
sustaining sponsorships and almost everything else on TV, the FCC’s
solution was giving the public a voice. In Washington, lawyers, leaders
and FCC commissioners naturally assumed that once the public could
speak, it would holler “Get this trash off the air.” This policy decision
not only was important to local broadcasters; it was unveiled in the
1961 speech that saw FCC chair Newton Minow reduce television to
a “vast wasteland.”

Media experts were so spellbound by the “wasteland™ phrase that
they lost track of what Minow’s speech had been about. Its subject
was community ascertainment. By forcing broadcasters to seek public
input, the FCC empowered the masses. When the research began,
people “out there” would give the experts a surprise. They liked TV
just as it was. If television was a wasteland, it was not a wasteland to
them.

In addition, the FCC’s research requirement was about to give
birth to news consultants, who, in turn, under an official govern-
ment mandate, would soon bear the people’s demand for people’s
news. Ironically, what experts eventually would assail as more
“wasteland,” news consulting, had been put in motion by Minow’s
speech.

In 1961, the year John Kennedy became president, Alan Shepard
rode into space and the Berlin Wall went up, another event had great
significance in shaping the outlook and destiny of the nation. It was
the migration of Americans to Southern California. Each day in the
1960s, 1,000 new people headed west and settled in the Los Angeles
Basin, a population shift that left California with the world’s seventh-
largest economy and more votes in the Electoral College than the
combination of 15 other states. In impact not even the Gold Rush a
century earlier came close. Yet Americans living in the 1960s never
would have known by watching the “CBS Evening News.” The net-
works had invested in overseas bureaus and had arrayed their main
correspondents in New York and Washington, D.C. When California

www.pathagar.com



Big News, New Rules 23

made the network news, the occasion usually was an offbeat feature
about counter-culture artisans or chimps at the San Diego Zoo.

Reminded of this again and again was a California immigrant
named Robert Wood, the general manager of KNXT, a TV station
owned by CBS. Officially, Wood was part of the CBS hierarchy, but in
distant Los Angeles, he and his assistants felt at the end of the earth.
Almost nothing about Los Angeles ever appeared on the network
news. “We felt second class in the attitude they had that we were
kooks and nuts out in a place where news didn’t happen,” related
Robert Nelson, one of Wood’s lieutenants. “Bob [Wood] saw an
opportunity because the networks didn’t care . . . [and] because Los
Angeles had a need.”!

All along, Wood had sensed that the indifference of New York-
might work to his advantage. His vision, a full hour of local news at
6 p.m., was not even open for discussion at KNXT’s more-prized
sister stations, WCBS in New York, WBBM in Chicago and WCAU in
Philadelphia, for this would upstage the network news broadcasts.
“But out here on the Coast,” recalled Ray Beindorf, KNXT’s sales
manager and second-in-command, “we weren’t given much credit, so
anything we did in news didn’t mattér to them. As long as it made
money, New York didn’t care.”2

Symbolically, Wood’s first supporters were not in New York and,
indeed, were part of rival NBC. In late 1960, Wood traveled north to
Sacramento upon learning that two brothers named Robert and Jon
Kelly, the owners of NBC affiliate KCRA, were about to unveil a
45-minute evening newscast. This broadcast, which would debut in
Sacramento on February 20, 1961, as “Channel 3 Reports,” was TV’
first long-form newscast, although not the trend-setter “The Big
News” would become.3 Wood was awe-struck that a station in the
thirty-fourth market could pull off this feat, and he noticed in Sacra-
mento how much “Channel 3 Reports” dwarfed NBC’s network
news. Although “Bob went on to great success at the network level,”
eventually as CBS ‘president, “he was one of us,” Robert Kelly
recalled. He encouraged local stations “to be captain of [their] own
ship, not the dinghy trailing along behind.” Realizing he could be rep-
rimanded for fraternizing with NBC, Wood nevertheless visited the
Kellys and KCRA several more times. During one trip to Sacramento
in early 1961, he had told CBS headquarters in New York that he was
taking a “vacation.”*

Back in Los Angeles, many factors had pointed to the viability of
an hour-long newscast. Discussions repeatedly revolved around the re-
cent move of the Brooklyn Dodgers to Los Angeles and how the
Dodgers and the forthcoming opening of Dodger Stadium were

www.pathagar.com



24 Chapter 2

captivating Southern Californians. In addition to the Dodgers, Los
Angeles was bursting with other types of local news. Freeways were
snaking miles and miles into distant suburbs; houses could not be
built fast enough, and every resident was affected by an air pollution
problem of unprecedented magnitude.

Yet KNXT had no intention of limiting “The Big News” to local
news. To the contrary, it was the first strike against the convention
that only the networks could report national and international mate-
rial. Key to “The Big News” was the three-hour time difference
between New York and Los Angeles. In sales brochures, KNXT actu-
ally would banner the fact that its own network news, recorded for
later playback, was out of date.5 It also would emphasize that all CBS
News material could be edited right there in Los Angeles for a more
timely and localized perspective. No factor was more vital in the plan-
ning than the public’s demonstrated appetite for local coverage. This
was the city that had ground to a standstill during the Kathy Fiscus
episode in 1949, and the late Klaus Landsberg had left a legacy of live
coverage spectaculars.

Ultimately, “The Big News” hinged on a single question, whether
to add news in KNXT’s 6 p.m. time period or continue with a
Monday-through-Saturday strip of assorted syndicated programs pro-
duced by a company called ZIV that included “Sea Hunt,” “Lockup,”
and “Dangerous Robin.”é While this “Six Pack” had marginal audi-
encés of 10 to 15 percent, it cost little and thus made money. Because
news expansion would cost hundreds of thousands of dollars, big
numbers would be needed for the same. To Wood “it was all a matter
of dollars and cents,” related Beindorf. “He was battling the percep-
tion that news was a great loser. Bob was committed to making it
work, but from where he stood he was out on a limb.”7 Wood was
convinced local news, not network programs, determined a viewer’s
impression of a TV station. It followed that KNXT could gain an
advantage with a powerful local newscast. However, Wood’s tribula-
tion was the certainty that CBS corporate- management would
demand instant results. If KNXT bought new equipment and hired a
new news staff and then had to put “Sea Hunt” back on the air, the
sell-off of the equipment and the layoff of the news staff would leave
Wood out on the street with them.

Imperative to Wood had been Beindorf’s okay. Beindorf and his
sales staff would have to find sponsors.

Still, the heavyweight in the deliberations was Sam Zelman, a
longtime newspaper reporter who had joined CBS News in New York.
Zelman was the only person at CBS News Wood could sway. “Bob
Wood approached me in New York and said ‘How would you like an

www.pathagar.com



Big News, New Rules 25

hour for news?’ I said, ‘That would be great.’” Zelman felt that pio-
neering a long-form news program in Los Angeles or Atlanta, where
he ended up, was more meaningful than continuing to fill a blip news-
cast in New York. Eighteen years later Zelman would be hired by Ted
Turner as second-in-command to Reese Schoenfeld at Turner’s Cable
News Network, the first 24-hour TV news service. After Zelman ar-
rived in Los Angeles and became KNXT news director in April 1961,
Wood announced that KNXT not only would push ahead with “The
Big News” but would time the startup with the new TV season that
fall. The onus then passed to Zelman. “Some of us, including me per-
haps, had flashes of there not being an audience, that an hour would
be too much,” Zelman recounted. “[We] wondered where all the news
would come from.”8

The audience did tune in, and enough news was found. Yet long
before the first program, it became apparent that “The Big News” was
not destined to be the hour-long “newspaper of the air” that Zelman
had foreseen. Just 16 months after the premier, in February 1963,
Zelman would resign. What had troubled Zelman, a newspaper man,
were the rudiments of people’s news. He did not appreciate the inces-
sant sales and promotional activities that accompanied “The Big
News.” Yet worse was sentiment that each “Big News” had to be an
event—not a record of information but a “show.” A thorn was news-
caster Jerry Dunphy, who, whether Zelman liked it or not, was going
to be the star of this show.

Unlike Ted Baxter, Dunphy did have credentials as a newsperson.
Still, he had risen as a talent and was hired by KNXT to topple
the popular George Putnam, the star anchor on KTTV. At age 37,
Dunphy was young for this role. Starting in Peoria, Dunphy’s rich
voice and dashing appearance—tinges of silver hair complementing an
otherwise youthful look—had caught the attention of many. He was
named main newscaster at WXIX in Milwaukee in 1955 and by 1958
had joined Chicago’s WBBM as abackup to a dominating local
anchor known for his bow-ties named Fahey Flynn. In 1960, Dunphy
had wrestled with two offers. He could go to New York and become
the new host of NBC'’s “Today Show” or to Los Angeles to anchor at
KNXT. Dunphy opted for local TV because it paid more: $65,000 in
his first year. This was an amount that in 1961 equaled the cost of the
most expensive Rolls Royce, a vehicle Dunphy later would own. To
compete with KTTV’s Putnam and his $350,000 salary, KNXT had to
open its purse. Still Dunphy’s paycheck bothered Zelman, the head of
the news department, who was paid one-third as much.

The showy nature of “The Big News” would reveal itself in other
ways. Zelman had taken a forward step by designating a second tier

www.pathagar.com



26 Chapter 2

of newscasters and assigning them specializations like the “beats” of
newspapers reporters. This group was to blossom into one of the most
imposing reporting teams in the history of local television; and the
first of these personalities had, like Dunphy, been screened in a talent
search. In 1961, television was still many years away from permitting
anyone but handsome and charismatic anchors to report events on
camera.

One of these individuals, who had been making news rather than
covering it, would compensate for his lack of journalistic experience
by defining a key provision in people’s news. He was Ralph Story, na-
tionally known as the former host of CBS’s ill-fated “$64,000
Challenge,” a program found to be rigged during the quiz show scan-
dals two years before. Making a comeback in local TV news, his
assignment for KNXT was a feature called “The Human Predica-
ment.” Realizing Story would be laughed off if given the police beat
or city hall, KNXT told him not to worry about the “blotter” and in-
stead to make news out of everyday events directly affecting average
people: senior citizens returning to school, commuting problems on
freeways, and the fuss over keeping up with fashion trends.9 “The
Human Predicament” became the single most popular feature on
“The Big News.” Although its concept of looking at news from a
people’s perspective eventually would sweep into every local news-
room, Story’s segment was radical at the time.

Plans finally gelled in a warmup broadcast on August 1, 1961, not
as a real newscast but as a special closed-circuit presentation for
prospective advertisers. “During the next few minutes I'm going to tell
you about one of the most exciting news program developments to hit
the Los Angeles television scene in many years. Starting on October
2nd, KNXT will present a full hour of news . . ..,” Dunphy began.
Why did Los Angeles need this news? “First, the public’s thirst for
news has never been greater. The true story of the world today with a
gun at its head vitally concerns every viewer.” Second, because of “jet
transports and high-speed film processing . . . television can do this
more effectively now than ever before.”

As the production continued, Dunphy walked to a chart that out-
lined the format Zelman had finalized. Sportscaster Gil Stratton and
weathercaster Bill Keene appeared within the single KNXT newscast,
not in separate programs as in the past. Story’s “Human Predica-
ment” was also extolled. Then, listed as nothing more than another
team member was Douglas Edwards, his 15-minute network newscast
from New York just a followup segment. “Already, the publicity is
starting to roll. Soon, all of Southern California will know of “The Big

www.pathagar.com



Big News, New Rules 27

News’—and they’ll be waiting for it—the first daily full hour news
program,” Dunphy concluded.10

The first actual edition of “The Big News” on October 2 began
with more fanfare—newspaper ads, billboards, and previews all day
on sister radio station KNX.11 That October, and every night for the
next 13 years, Los Angeles viewers saw a 30-second animated intro-
duction that showed in the backdrop of outer space the planet Earth.
As the Earth enlarged and the perspective homed in on Los Angeles,
an announcer said, “From man’s new frontier, the limitless reaches of
space. From the world we live in. From the United States of America.
From Los Angeles, comes the story of today—The Big News!” Ac-
companying the opening were telemetry signals presumably from
orbiting satellites. Succeeding programs would follow the format
Zelman had developed. With his signature line “From the desert to
the sea,” Dunphy coordinated the hour-long juggernaut and thus was
the first person who could truly be called a newscast “anchor.” The
broadcast never really escaped a thick network look. Most filmed re-
ports were elongated interviews, then a staple of network film
coverage. Noticeably, Dunphy rarely smiled.

Yet prospects for “The Big News” increasingly brightened. Prof-
its were plowed back into the broadcast so that by the mid 1960s
“The Big News” was far and away the nation’s premier local news-
cast. KNXT’s original 10-person news department swelled to 35
people by the end of 1962, to 59 by 1966. One month after the debut
in 1961, KNXT interrupted regular programming for continuous cov-
erage of a tremendous fire in the posh Bel Aire district. It was the first
time a network-owned local station had originated a live cover-
age spectacle. In June 1962, Dunphy and a KNXT crew traveled to
Europe for reports on U.S. military commitments there, another local
news first. A year later, KNXT became the first station to open a bu-
reaus in other cities, including one in Washington, D.C. In 1966,
Dunphy became the first local newscaster to report on the fighting in
Vietnam.12 By then KNXT had assembled an all-star cast of reporters
including Bill Stout, Joseph Benti, Clete Roberts, Saul Halpert, Paul
Udell, and Rick Davis.

The bottom line was the bottom line. In the November 1962 rat-
ings, 13 months after the first telecast, “The Big News” registered
a 28 percent share of the audience throughout the hour-long time
period. Competing against six other Los Angeles stations, KNXT’s
“28” was a very large number and more than proved the prospects of
long-form news. It placed KNXT first in the ratings and enabled
Beindorf to more than double the cost of a 60-second ad, from $1,300

www.pathagar.com



28 Chapter 2

to $2,800.13 Because there were 18 minutes of advertising each night
and 260 weekday “Big Newses” each year, KNXT was grossing three-
quarters of a million dollars, far more than Dunphy’s salary and all
other expenses. Instantly, “The Big News” had become television’s
first news profit center.

More important to the future, though, was a schism between
Los Angeles and New York that hardly narrowed and, in fact, had
widened because of the success of “The Big News.” Although CBS did
open a bureau in Los Angeles and its coverage did increase, viewers
there and around the country usually saw offbeat and freakish Cali-
fornia subjects that had nothing to do with the way tens of millions
on the West Coast were coping with life. To them “we were a feature
factory,” Beindorf would note. “You could not convince the New
York group that our news meant anything.”14 Indelible to Nelson was
the day in 1962 when he was told by a CBS executive, “The people of
New York won’t watch an hour newscast; that’s something just for
you ‘Coasties’ to do.”15 Another event that had angered those in Los
Angeles was Walter Cronkite’s refusal to do promotional messages for
KNXT’s local news, a courtesy he had extended to other CBS
stations.16

The Coasties had tried to tell New York to pay attention, that the
future of the network’s own news was at stake. Later when network
news began to decline, CBS News would attempt to right itself by
proposing its own hour-long newscast. For an hour-long network
newscast to appear, however, local stations had had to give their okay.
It was apparent as early as 1965, because of “The Big News,” that
long-form network news was D.O.A. That year CBS president John
Schneider first floated the idea before CBS local stations. Immediately,
KNXT’s Bob Wood said no. “We do not . . . favor, nor could we be
expected to endorse, any effort on the part of CTN [CBS television
network] to lengthen its own Monday through Friday news service.
Such action would cause us to shorten our deeply entrenched local
news or move it to an earlier time period. Neither, in our judgment,
would be advantageous to KNXT.”17 The network blip would remain
a blip for as long as TV endured.

New local newscasts of at least 45 minutes soon commenced on
WTOP in Washington, KSD in St. Louis, and WLWT .in Cincinnati.
Each local news expansion would prove another nail in the coffin of
extended network news.18 Eventually, KNXT and most big-city local
stations would carry as much as four hours of local news at the din-
ner hour.

Even so, long-form newscasts were a rarity in the early 1960s.
In most places local news traditions of the 1950s had continued.

www.pathagar.com



Big News, New Rules 29

Fifteen-minute newscasts were still the norm. So was the practice of
turning local TV stations into relay devices for network entertainment
shows. Safe under the shield of their networks, stepping away was un-
thinkable to most local station owners.

The Federal Communications Commission thought otherwise. In
Washington, far removed from the swirl of activity in Los Angeles, the
FCC was sharpening its regulatory knife but unsure how to direct this
dagger. Although under the 1934 Communications Act the commis-
sion lacked power to censor programs, sentiment was running high
that something had to be done.

A fitting example of TV’s alleged failure to satisfy the public in-
terest was a loophole local broadcasters had found for skirting the
FCC’s news-and-public affairs requirement. Even though 10 percent
of airtime had to be devoted to these topics, practically every TV sta- -
tion fulfilled the quota with low-effort interview shows in viewing
“ghettos” when few watched. The compulsion of local stations to
clear hour upon hour of seemingly insipid network entertainment pro-
gramming, and profit as a result, questioned whether “local”
television even existed. A study just conducted by Gary Steiner and
published in The People Look at Television had found that only three
percent of viewers knew their local TV stations as “local TV sta-
tions.” Ninety-seven percent thought the networks owned all the
channels.19

From its earliest days, the FCC had sought localism as a check
against the network system.20 Its chain broadcasting report in 1941,
showing how NBC dominated hundreds of local radio affiliates, led to
the 1943 breakup of the NBC Red and Blue radio networks, the lat-
ter to become ABC. The commission’s 1946 Blue Book had been the
hoped-for final word. It had affirmed that “local self-expression still
remains an essential function of a station’s operation . . . . [S]uch pro-
grams should not be crowded out of the best listening hours.”21 The
Blue Book, though, was honored in the breech, with the FCC so
consumed with matters relating to television, including its “freeze” on
station licensing between 1948 and 1952, that enforcement was
impossible.

Yet distress that had started in radio not only transferred to the
new medium but grew more intense. The FCC circulated its first rules
about payola when the quiz show scandals in 1959 offered a glaring
example of how network programs merely switched on by hundreds

www.pathagar.com



30 Chapter 2

of affiliates had created a pathetic public spectacle.22 Then for the sec-
ond time, the FCC brought anti-trust action against NBC, which had
grabbed a Westinghouse-owned local TV station in Philadelphia, an
event that later would loom large in the evolution of local TV news.23
Prominent in every allegation had been annual FCC filings showing
that recently licensed TV stations had turned profits long before their
owners said they would. Broadcasters had been given latitude until
the early 1960s because of the plea that most would lose money. Yet
three-fourths of local stations were profitable by 1958.24

In July 1960, Frederick Ford had served on the commission
for only two years and had been its chair for only a few months. Yet
in this short span of time, Ford had rejuvenated one of the FCC’s abid-
ing debates: defining the term “public interest, convenience, and
necessity,” the rationale behind its licensing procedures. To renew
a license, all one had to do was fill out a four-page questionnaire. If
a broadcaster could document merely that the transmitter had been
turned on, a case could be made that the public interest had
been served. Yet characterizing television as a compendium of game
shows, soap operas, and slapstick comedies, Ford fumed because his
FCC had no way to disagree. Summoned to Capitol Hill, Ford com-
plained at a Senate hearing that under the Communications Act the
commission lacked authority to set program standards. “I don’t see
how we could possibly go out and say this program is good and that
program is bad,” Ford testified. “That would be a direct violation of
the law,”25

Still, it was hard to imagine that viewers in the inner cities of the
East were best served by the same programs as viewers on the farms
of the Midwest. If this could be proved during license renewals, Ford
knew, the network-affiliate noose could be loosened. Accordingly, the
main order of business at the FCC in 1960 was a new statement on
programming policy, its cornerstone a new and legally sound idea for
better ensuring the public’s interests and needs. The FCC decided that
if it could not determine interests and needs, then neither could the
broadcasters. The public would have the final say. On July 29, 1960,
after a 6-1 vote, the FCC approved a new policy, which read: “In the
fulfillment of his obligation the broadcaster should consider the tastes,
needs and desires of the public he is licensed to serve in developing his
programming and should exercise conscientious efforts not only to as-
certain them but also to carry them out as well as he reasonably can.”
News was among 14 program types explicitly under the jurisdiction
of this new FCC rule.26

Few ears immediately perked, though, the policy having been ren-
dered in the middle of an election campaign. Ford was an appointee

www.pathagar.com



Big News, New Rules 31

of outgoing President Dwight Eisenhower, and he had signed the new
policy as a lame duck FCC chair. Political protocol required that Ford
defer rulemaking until after the election just three months away. John
Kennedy won the election that November but did not appoint Ford’s
successor until just days before the inaugural in January 1961. Thus,
for six thonths, the FCC’s policy statement was in limbo. When
Kennedy took office, 500 radio and television license renewals were
on hold.2?

Kennedy’s choice at the FCC was Chicago lawyer and Democra-
tic party political insider Newton Minow, barely 35 years old,
whose interest in broadcast regulation stemmed from difficulties
he had had in arranging “equal time” for presidential candidate
Adlai Stevenson in 1956. Anxious to learn where Minow stood
on pending issues, broadcasters invited the new FCC chair to speak
at their major industrial conclave, the annual convention of the
National Association of Broadcasters that spring in Washington.
Minow accepted the broadcasters’ invitation, and when the conven-
tion convened on May 9, he satisfied their curiosities with a
vengeance.

Minow’s speech before the NAB was made famous by his asser-
tion that the nation’s airwaves amounted to a “vast wasteland.” This
phrase, however, was not the only passage that had resounded in the
hall that day. The thrust of Minow’s speech had been the announce-
ment of the first full-scale FCC licensing crackdown. Minow
expanded on the same matters as had Ford, that “[tjoo many local
stations operate with one hand on the network switch and the other
on a projector loaded with old movies.” Minow said this would
change. “I say to you now,” he proclaimed, “renewal will not be pro
forma in the future. There is nothing permanent or sacred about a
broadcast license.” Minow concluded by informing broadcasters that
new instructions on license renewals were on the way.28

Those who had heard the “wasteland” oration already knew
what these instructions were going to be: Ford’s new policy. Unfolded
in a series of steps, Minow’s procedure ushered in what his staff
called community ascertainment. Under the plan, broadcasters were
to venture into their communities and consult civic leaders as well as
a cross-section of the general public. The objective was a “prudent,
positive and continuing effort to discover and fulfill the tastes, needs
and desires of a [licensee’s] community for public service.”29 After the
fact-finding, broadcasters were to respond to what they had learned
and at the three-year intervals, when their licenses were due for re-
newal, make available to the FCC all the results: Station managers
“must prove they have diligently studied their markets to find out

www.pathagar.com



32 Chapter 2

what people ought to get from radio and TV.”30

Broadcasters were caught off-guard by Minow’s resolve. Accus-
tomed to renewing licenses with those four-page forms, they dreaded
reams of paperwork. Fifteen broadcasters immediately wrote personal
letters to the FCC in protest.31 It was mid-1961, and the policy state-
ment had stood in abeyance now for almost a year, officially as an
“interim report” with no rulemaking. There had seemed a strong pos-
sibility community ascertainment would die in bureaucratic red tape
or be reconsidered. FCC commissioner Rosel Hyde had written a per-
ceptive dissent, arguing that the unbridled popularity of television was
the best evidence that public interests and needs were, in fact, served.
Broadcasters could probe the public in a million ways, Hyde insisted,
but the result would be the same. Finally, in 1962, federal judge David
Bazelon in ruling against the owner of Suburban Broadcasting upheld
the FCC’s authority to join ascertainment to license renewals.32 Com-
munity ascertainment was a fact of life for everyone who owned and
operated a local television station.

Losing a license was the TV death penalty. Without licenses
broadcasters had to go out of business. Thus, they viewed community
ascertainment as a policy from hell. It was as if car owners had just
been told they needed a college dissertation to renew a driver’s license.
The ascertainment documents were not to be submitted to the FCC
but, instead, to be kept at the station in files that could be inspected
by anybody who walked in. This made ascertainment especially
frightening because groups seeking to challenge a license would have
inside information. Meanwhile, the FCC, much like the IRS, planned
to conduct audits. At its discretion, it would select certain stations for
on-site inspections without announcing them in advance.

The broadcasters’ disdain came to rest on the methods that un-
derlie the policy. They seemed as nebulous as they were exhaustive.
Nervous station owners who had started working on ascertainments
in 1961, on the basis only of the interim report, had been thoroughly
confused. As he’d promised, Minow did follow through with opera-
tional guidelines. Policies requiring broadcasters to interview civic
leaders were clarified. However, understanding still broke down over
the sketchy procedures mandating direct input from the audience,
When the official FCC Rules and Regulations were revised in 1961,
broadcasters read, “Each licensee or permittee of a commercially op-
erated TV station shall place in the station’s public inspection file
documentation relating to its efforts to consult with a roughly random
sample of members of the general public . . ..” According to the new
rules, this documentation had to be a “survey,” and it had to stratify

www.pathagar.com



Big News, New Rules 33

the population by “age, ethnic, and geographic” criteria. Finally, the
“number of people surveyed” was to be a key factor in the commis-
sion’s determination of compliance.33 _

The FCC had not used the term “audience research.” Yet, with-
out a doubt, audience research was what the FCC wanted. Just
glancing at the new rules, station owners easily could see that terms
such as “survey,” “random sample,” and “stratification” related to
some sort of research procedure. It was from there that questions had
multiplied. Most local stations already paid heavily for formal
research in reports sold to them by the ratings services. Could ratings
surveys, which lacked detail, be used in community ascertainment?
Most stations routinely gathered informal input, such as when people
called in to comment on a show. Could these fulfill the commission’s
demands?

By 1961, many broadcasters knew at least one thing about pro-
fessional resear&h, that it could cost a king’s ransom. Despite periodic
claims by professional researchers that their data could improve rat-
ings and profitability, broadcasters balked. Chained t